El Girbau de Dalt - El Girbau Sobirà
Granera

Moianès
    Plans del Girbau
    A l'extrem nord-oest del terme municipal, damunt la baga de Caldat i de la masia del Girbau de Baix

Edifici
    Gòtic
    Modern
    XVI-XVIII
    Dolent
    Enrunada.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 28925
    Sense ús
    Ref. Cad.: 08094A00300003
    Adriana Geladó Prat

Masia aïllada i enrunada de planta rectangular, formada per dos cossos adossats. En origen estava distribuïda en planta baixa i dos nivells superiors. Ha perdut completament la coberta i l'interior està enrunat i cobert de vegetació. Tot i això es conserven les quatre façanes dempeus, tot i que en diferents estats de conservació. La façana principal, orientada a llevant, conserva un portal d'accés d'arc de mig punt adovellat actualment tapiat, amb els brancals bastits amb carreus de pedra. La resta d'obertures es corresponen amb finestres rectangulars, amb els brancals bastits amb carreus de pedra i les llindes planes monolítiques. Damunt del portal destaca una finestra d'arc conopial, amb una roseta decorativa central i l'ampit motllurat. La finestra del seu costat té la llinda decorada amb una incisió a mode d'arc conopial i l'ampit motllurat també. A la planta baixa hi ha una espitllera emmarcada amb carreus de pedra. Adossat a l'extrem de tramuntana d'aquest parament hi ha un petit volum quadrat que integra una tina circular bastida en cairons. La façana de tramuntana estàforça degrada,mentre que la de ponent compta amb obertures rectangulars fetes de maons. A migdia s'observen dos portals d'arc rebaixat bastits en pedra, dues finestres rectangulars amb els ampits motllurats al pis superior i un contrafort de grans dimensions adossat al parament. La construcció està bastida en pedra de diverses mides amb els paraments arrebossats.

La masia està afectada per la declaració d'hàbitats d'interès comunitari (HIC), definit per la Directiva d'hàbitats de la UE amb el codi 9540 Pinedes mediterrànies, essent una zona no prioritaria. En cas d'intervenció caldrà respectar la vegetació actual associada a l'hàbitat.

La primera referència documental relacionada amb la masia apareix en el fogatge de l'any 1497. La construcció surt mencionada com "Girbau subirà", en el lloc de Granera i dins de la vegueria de Manresa. Posteriorment, el nom Girbau torna a aparèixer en el fogatge de l'any 1553, en lloc de Sant Martí de Granera i dins de la vegueria de Manresa també. La masia continua apareixent mencionada en la documentació consultada de mitjans del segle XVII. Segons l'expert en toponímia Enric Garcia-Pey, a finals del segle XIX, els carlins instal·laren a l'edifici una mena d'hospital de campanya per als ferits en els combats de les rodalies. Prop de la casa hi havia un cementiri on enterraven els seus morts. Posteriorment, en un mapa confeccionat l'any 1922 pel Servei Geogràfic de la Mancomunitat de Catalunya, el qual està basat en un original elaborat per l'Instituto Geográfico y Estadístico espanyol, la construcció apareix mencionada com "Cal Jorobao de Dalt" (Pont, 2016: 49).

Font: fons documental del sr. Pere Genescà (còpies de documents datats al segle XVII). GARCIA-PEY, Enric (2004). Granera. Recull toponomàstic. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institut Cartogràfic de Catalunya, p. 49. Granera. Text refós. Normes subsidiàries de planejament, 2000, p. 69 [Inèdit]. "Granerí,saps on és?". La Granària, 41, 2016, p. 34. "Granerí,saps on és?". La Granària, 42, 2017, p. 34. "Granerí,saps on és?". La Granària, 43, 2017, p. 34. "Granerí,saps on és?". La Granària, 44, 2017, p. 34-35. "Granerí,saps on és?". La Granària, 45, 2018, p. 34. "Les masies de Granera. El Girbau Subirà (el Girbau de Dalt)". La Granària, 28, 2011, p. 30-32. PONT MONTANER, Ferran (2016). Projecte del Pla especial de catàleg de masies, cases rurals i altres edificacions del municipi de Granera. Document d'aprovació inicial. Barcelona: Diputació de Barcelona, Àrea de Territori i Sostenibilitat, p. 49, 90, 233-237 [Inèdit]. Http://www.moianes.net/ [Consulta: 17-04-2019]. Http://www.granera.cat/ [Consulta: 17-04-2019].