Edifici del Museu de les Mines de Cercs

Conjunt arquitectònic
    XX
    BCIL núm. 963-I, de 13/04/2005
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    si. IPA 30919
    Científic
    Ajuntament de Cercs. Ctra. de Ribes, 20. 08698 Cercs
    Sara Simon Vilardaga

El museu ocupa una part de les antigues instal·lacions de la colònia minera Sant Corneli, un dels pobles miners més ben conservats de Catalunya i de l'Estat espanyol. L'oficina central del museu està ubicada a l'edifici que va començar essent l'escola i convent i que a partir de 1931 s'anomenà "el Hogar del Minero". S'ha habilitat també un tram de 450 m de l'antiga mina Sant Romà perquè sigui accessible la seva visita amb un tren miner.
    La seu del museu es troba en un edifici de planta rectangular, format per planta baixa, primera i segona. Actualment té coberta a dos vessants amb carener orientat en paral·lel a la façana principal, anteriorment havia tingut coberta plana. L'edifici segueix la tipologia dels altres edificis existents a costat i costat, caracteritzats per una mateixa configuració arquitectònica i, originàriament, també dels espais interiors. Les façanes mostren una distribució regular del conjunt de les obertures, tant en horitzontal com en vertical. L'edifici està bastit amb murs de pedra delimitats a les cantoneres per maó massís; el maó també és present en l'emmarcament de les obertures de totes les plantes i en unes franges horitzontals de delimitació dels nivells disposades a manera decorativa. La façana posterior té menor alçada ja que l'edifici està bastit adossat al terreny, facilitant l'accés al nivell de la planta primera, el qual es produeix a través d'una curta escala. En aquest frontal la porta està situada centrada en la façana. Antigament constituïa la porta d'accés als habitatges d'aquesta planta i a l'escala d'accés al pis superior.
    Actualment, la planta baixa de l'edifici és ocupada per l'espai expositiu (el qual també ocupa la planta baixa de l'edifici del costat de ponent del museu); les plantes primera i segona acullen també dependències del museu.

El Museu de les Mines de Cercs és l'equipament turístic cultural més important del Berguedà. Forma part de la xarxa de Museus de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya. Està dedicat monogràficament al carbó. És alhora un museu de tècnica i d'història. Al mateix temps, és un centre d'interpretació per explicar i donar a conèixer les relacions entre aquest combustible fòssil i l'entorn geològic, paisatgístic, econòmic i humà de l'Alt Berguedà. A més del fons de materials diversos vinculats a l'eix temàtic del museu (el carbó, la vida quotidiana a l'entorn de la mineria, personatges destacats, etc.), el centre també acull un fons documental, del que en destaca l'arxiu de l'empresa "Carbones de Berga SA" i un fons fotogràfic.

L'edifici principal del museu fou construït entre els anys 1918 i 1920. El seu primer ús era escola i convent de monges. L'any 1931 les monges varen marxar i es va traslladar l'escola a una altra ubicació i aleshores l'edifici fou destinat a serveis i esbarjo. A partir d'aquell moment va rebre el nom de "el Hogar del Minero" i acollia un cafè, una biblioteca, una sala de jocs, una barberia, un cinematògraf i dos habitatges. Com la resta de la colònia, els edificis foren abandonats a mesura que es tancaven les mines i cedits a l'Ajuntament de Cercs l'any 1990. A partir d'aquell moment es va plantejar l'opció d'instal·lar-hi un museu dedicat a l'explotació del carbó. El museu va obrir les seves portes el 31 de gener de 1999 i va ser inaugurat oficialment per l'aleshores president de la Generalitat de Catalunya, Jordi Pujol i Soley, el 19 de juny de 1999.

FONT, E.; SERRA, R. (2003): El Carbó [Terrassa]: Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, Biodiversitat i tecnodiversitat, 2.
    HAUSMANN, C. (2009): Carbó de pedra. Un món que desapareix. Vol. II: Segona part de la història de Carbons de Berga, S.A. Berga: Consell Comarcal del Berguedà.
    MAU, M. O. (2000): Història de Carbons de Berga, S.A. Berga: impressió de Noves Tecnologies Digitals.
    PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Ajuntament de Cercs
    SERRA, R.(et al.) (1991): Guia d'Art del Berguedà. Berga.
    SERRA, R. (2003): Terra de carbó: Cercs, Fígols, Vallcebre, Saldes i Guardiola de Berguedà. Manresa : Zenobita.
    SERRA, R. Les colònies mineres de Sant Corneli, Sant Josep i la Consolació (Cercs, Berguedà). Treballs de la Societat Catalana de Geografia, núm. 36, vol. VIII
    SERRA, R. (1997): Les Mines de Cercs. Quaderns de didáctica i difusió, núm. 11. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya. Museu de les Mines de Cercs.
    SERRA, R. (2006): Cercs. La mirada del fotògraf. Manresa: Zenobita edicions.
    VV.AA. (1994). Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. El Berguedà. Vol.5, Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
    VV.AA. (2003). El patrimoni miner de Catalunya. Guia de Mines i Museus de Geologia i Mineria. Barcelona: Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme