Drecera dels Graus
Collbató

Baix Llobregat
    Els Graus (muntanya de Montserrat)
    Emplaçament
    Entre el barri del Pujolet i el camí de les Bateries

Patrimoni immoble
    XIV-XX
    Regular
    Legal
    Decret 59/1987 (DOGC 827, 10/4/1987)
    Difícil
    Social
    Pública
    Assumpta Muset Pons

La drecera dels Graus és l'altra senda que puja al camí de les Bateries des de Collbató. Té una llargada d'uns 0,50 km, una durada d'uns 20' i està identificada amb senyals blancs i vermells. Surt del carrer de la Drecera, al Pujolet, i s'enfila per les feixes del peu de la muntanya seguint, de moment, el mateix traçat que la drecera de fra Garí. Un tros més amunt deixa aquest corriol i emprèn direcció nord-oest, travessant els marges de pedra seca de la partida dels Graus. Després l'ascensió continua muntanya amunt per escletxes naturals, passos oberts a la roca i pendents, fins a trobar el camí romeu, a l'indret anomenat la Taca Blanca.
    Al punt on conflueix amb el camí de les Bateries hi ha alguns carreus de pedra, que recorden que aquí hi hagué una de les creus que Pere el Cerimoniós va fer posar-hi al segle XIV.

Coordenades UTM: a mig camí, quan travessa el torrent que baixa de les Voltes.

La partida dels Graus es documentada al segle XV i conreada des de molt abans. Això vol dir que hi havia un camí que s'enfilava muntanya amunt, seguint les feixes, i que obrir-se pas fins al camí principal devia ser quelcom fàcil de fer. Hi ha al·lusions a un camí que passava pels Graus, però no sabem si era la drecera o el camí principal, que transcorria per sota de l'esmentada partida.
    Al segle XIV es va col·locar una creu de pedra a la confluència d'aquest sender amb la ruta principal que, a finals del XVIII, era coneguda com la creu de la drecera.

ARXIU DE LA CORONA D'ARAGÓ, Arxiu Notarial, Ig. 1033 (2), Pau Vacarisses.
    CODINA, Jaume, Josep MORAN I Mercè RENOM (Int) (1992), El Baix Llobregat el 1789. Respostes al qüestionari de Francisco de Zamora, Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, p.124-125.
    DIPUTACIÓ DE BARCELONA (2004-2005), Mapa i Guia Excursionista, Montserrat, Barcelona, Alpina.
    MIR, Jordi i Carles ALBESA (1999), Montserrat excursions des del Santuari, Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
    OLIVER I PAUSAS, Jordi (2003), Montserrat. Guia itinerària, Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat [Col·lecció Guies del Centre Excursionista de Catalunya], p. 124-126.