Derechos municipales sobre las aguas embalsadas en los molinos
Copons

Anoia
    Ajuntament de Copons. C/Àngel Guimerà, 8, 08289.

Patrimoni documental
    Fons documental
    XIX
    Restringit
    Ajuntament de Copons
    P. Barbado. OPC

En aquest document dels Drets municipals de les aigües que es troben en les basses dels molins ens ve a dir que, el propietari del Molí de Dalt està obligat a deixar obtenir aigua pel reg per part dels diversos propietaris dels horts. A més enumera i defineix els pactes que es signaren el 29 de setembre de 1788 entre Josep Carbonell i Cases i l'Ajuntament de Copons, amb l'objectiu d'aprofitar l'aigua tant per part del propietari del molí com per part dels regants dels horts. Al final del document en l'apartat Adicionales, es fa esmena de la utilització i les obligacions que tenen els altres moliners, on es diu que una vegada complertes les finalitats industrials que té cada molí l'aigua serà de propietat comunal.

Els antics molins del terme de Copons, situats a la riba del riu Anoia, constitueixen un conjunt d'alt valor històric, social i econòmic, des de l'època medieval fins a ja ben entrat el segle XX. Es situaven estratègicament l'un rere l'altre per aprofitar l'aigua i l'espai. Cada un d'ells comprenia una resclosa, que era l'encarregada d'elevar el nivell de l'aigua del riu i per a poder-la transportar a la bassa del molí mitjançant una canal. Aquestes característiques van ser molt beneficioses per la subsistència de moltes de les famílies de la zona, ja que molts d'aquests molins eren fariners, fet que donava la possibilitat de moldre ells mateixos la seva pròpia farina per la fabricació del pa. A Copons trobem molins de diferents tipus: paperers, fariners, bataners, d'oli, etc. Partint des del Molí de la Roda, situat al terme de Veciana, el primer molí que trobem al territori de Copons és el Molí del Lloretó de Dalt; aquest recollia l'aigua del Molí del Fiterol situat també a Veciana. Aquesta situació estratègica per l'aprofitament de l'aigua, va comportar alguns problemes entre moliners per la quantitat d'aigua que arribava al seu molí provinent del molí veí.