Cursa de Karts de Coixinets
Sant Just Desvern

    Baix Llobregat
    Sortida de la cursa al c/ de la Creu del Pedró amb el parc del Canigó. Arribada al c/ Freixes amb la confluència del carrer Dolors Modolell.
    Emplaçament
    En el nucli urbà.

    Coordenades:

    41.38636000784
    2.0797096540292
    423056
    4582057
    Número de fitxa
    08221 - 152
    Patrimoni immaterial
    Tipologia
    Manifestació festiva
    Contemporani
    Popular
    Segle
    XX
    Any
    1976 (primera baixada dels nois i noies de l’Agrupament Escolta Martin Luther King), 1977 (primera competició oficial).
    Toni Cubells Tonda (autor de l'escultura-podi ubicada a la cantonada del c/ Freixes amb el ptge. del Mercat).
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Accés
    Obert
    Lúdic/Cultural
    Titularitat
    Pública
    Autoria de la fitxa
    Josep Maria Solias i David Torres - Kuanum

    La Cursa Karts de Coixinets és una cita esportiva i lúdica genuïnament santjustenca organitzada per l’entitat Club Karts de Coixinets, formada íntegrament per persones voluntàries, amb el suport del teixit comercial local i de l’Ajuntament.

    El circuit urbà de la competició té un recorregut de 600 m i un pendent del 7,48%, amb sortida al carrer de la Creu del Pedró i arribada el carrer Freixes. El traçat es caracteritza per tenir dos revolts molt tancats, fet que juntament amb el pendent, dificulten i fan més espectacular la carrera.    

    Les característiques del kart estan marcades per l'organització de l’esdeveniment, vehicles biplaces sense motor de fabricació casolana d’1,80 m de llargada, 0,90 m d’amplada i 0,60 m d’alçada màxima, que només es poden propulsar amb força humana. L’estructura ha de ser de forma arrodonida, amb xassís i eixos de fusta, rodaments de coixinets d’acer i barres de propulsió a la part posterior.

    La participació en la cursa es fa per parelles i en diverses categories establertes per edat: alevins, infantils, cadets, fèmines, mixta, veterans, júnior i sèniors/màsters. La competició es realitza durant dos dies en cap de setmana, el dissabte per fer els cronometratges individuals en el qual els participants surten cada vint segons, obtenint així l’ordre de sortida a la graella de la cursa de l'endemà.

    L’origen de les curses de Karts de Coixinets es remunta a l’any 1976, quan un grup de noies i nois de l’Agrupament Escolta Martin Luther King idearen un nou joc, llançar-se pel pronunciat carrer Freixes amb uns rudimentaris vehicles sense motor de fabricació casolana. Aquell joc improvisat, de cotxets de quatre travessers de fusta i uns coixinets per rodes, es va formalitzar la tardor de l’any següent amb la primera competició oficial. A aquesta participaren 8 karts, 24 l’any 1978 i un total de 61 karts l’any 1979. Havia nascut una nova cita esportiva al municipi, una festa participativa, creativa i engrescadora, que l’any 1983 ja va crear una comissió organitzadora.

    Qui anava a dir a aquell grup de joves de l’any 1976 que la seva creativitat a l'hora de divertir-se, acabaria sent una cita anual genuïnament santjustenca, que cada mes de novembre reuniria a centenars de participants de totes les edats, per llançar-se pel carrer Freixes a tota velocitat.  

    FONT GRASA, Pere; REVERTER SALA, Teresa  (2010). L'Abans de Sant Just Desvern: Recull gràfic 1870-1975. Col·lecció Baix Llobregat. El Papiol: Editorial Efadós / Ajuntament de Sant Just Desvern.

    OCHOA GONZÁLEZ, Juli (2012). “La Creu del Pedró: pedra i ferro”. Miscel·lània d’Estudis Santjustencs, núm. 17, p. 37-81.