C/Sant Ramon, 9. Passatge de la rectoria, 4
Santa Perpètua de Mogoda

Vallès Occidental
    C/Sant Ramon, 9. Passatge de la rectoria, 4 (08130 - Santa Perpètua de Mogoda)
    A 75m al N. de l'església parroquial

Jaciment arqueològic
    Medieval
    XII-XIII
    Dolent
    Destruït, edificat
    Pla d'Ordenacio, Pla Especial Protecció Patrimoni
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    si, CCAA, m. 15433
    Residencial
    Varis propietaris
    Goretti Vila i Fàbregas

El jaciment Carrer Sant Ramon, 9 - Passatge de la Rectoria, 4 es trobava en un solar situat entre els carrers esmentats en el nucli històric de la població, dins l'espai d'expectativa arqueològica delimitat per l'ajuntament. Es tractava d'un solar d'uns 259m2 en què es diferenciaven dos nivells, el més alt amb accés al passatge de la Rectoria i l'altre a una cota més baixa amb accés pel carrer Sant Ramon.
    A finals de 2003 i inicis de 2004 es va dur a terme una intervenció preventiva motivada per la construcció de cinc habitatges i un garatge comunitari; calia rebaixar un total de 3m tota la superfície del solar en la part del Passatge de la Rectoria per assolir la cota del carrer Sant Ramon, i en aquest indret s'obriren rases per als fonaments i la instal·lació de subministraments de serveis.
    Un cop finalitzada la intervenció arqueològica i l'estudi dels materials obtinguts, els directors de l'excavació van proposar dues fases per aquest jaciment, dins el període medieval:
    La primera fase es caracteritza per les estructures arqueològiques que el seu moment d'ús i amortització pot estar situat entre el segle XII i la primera meitat del segle XIII: quatre sitges i un gran retall.
    La segona fase és a la segona meitat del segle XIII i vé definida per dues sitges, un retall i dos murs; els murs són en realitat un mur i una alineació de pedres lligades amb argila.
    Pel que fa al material ceràmic recuperat, en les sis sitges i els retalls es trobà molta producció de cocció oxidant i oxidant-reductora datable en els segles XII-XIII. Juntament amb aquestes produccions es documenten alguns fragments escadussers corresponents a les primeres produccions vidrades medievals del Vallès de la segona meitat del segle XIII, de pastes oxidants molt depurades i una coberta amb vidrat de color verd. Les formes principals són olles, gerres, tenalles, tapadores, cassoles i cossis.

Es troba catalogat dins d'una àrea d'expectativa arqueològica, en el Pla d'Ordenació, Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic de Santa Perpètua de Mogoda.

AJUNTAMENT DE SANTA PERPÈTUA DE MOGODA (1996). Pla Especial de Protecció del Patrimoni arquitectònic de Santa Perpètua de Mogoda. Text refós novembre de 1996. Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda. Obres públiques i urbanisme.

SERVEI D'ARQUEOLOGIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA. (2009). Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental).