Creu de Sant Isidre

Simbòlic
    Ajuntament de Sitges, Pl Ajuntament s/n, Sitges 08870
    Laia Massansalvador Soler

Es tracta d'una creu d'uns 8 metres d'alçada, de forma cònica, amb tres graons com a base. En la part del fust s'hi pot veure l'escut de l'"Agrupació Muntanyenca de Sitges" fet en terracota, un capitell, en forma de taula d'altar i enriquit amb sis terracotes, que representen a Sant Isidre, Sant Bernat de Menthó i Sant Llorenç, Sant Bartomeu, Sant Sebastià i Santa Tecla. Per sobre del capitell, d'un cub ròmbic en surten els braços de la creu, enriquit amb dos terracotes: per una banda el Crist, i per l'altra cara Santa Maria del Vinyet.

El grup excursionista l'"Agrupació Muntanyenca de Sitges", tot commemorant l'any Marià, van reedificar la Creu de Sant Isidre, que havia desaparegut feia anys. L'antiga Creu de Sant Isidre s'alçava en la muntanya que du el mateix nom, al N E de Sitges, i se'n desconeixien detalls arquitectònics o artístics; fou l'estudiós de l'Arxiu Parroquial Mn. Pau Farret qui la tragué de l'oblit per encoratjar la seva reedificació al cim del Puig d'en Boronet, el turó més alt de Sitges, d'uns 400m. Un grup de gairebé 80 joves de la Agrupació Muntanyenca decidiren elaborar-la amb les seves pròpies mans. El 2 de Maig del 1954, dins la festivitat litúrgica de l'Invenció de la Santa Creu s'inauguraven els treballs d'edificació de la creu i l'espai fou beneït. El 14 de Setembre, festa de l'Exaltació de la Santa Creu, es col·locà la primera pedra. Aquell dia, els nois i les noies de l'Agrupació Muntanyenca van sortir a les tres de la matinada cap a l'ermita de la Trinitat, allí es cantà una missa i fou beneïda la primera pedra que duia una inscripció que deia " D.O.M. OPERI ASPICIAT. A. MUNT. SITGES. A FUNDAMENTIS ERIGIT. XIV.IX. MCMLIV". Després fou portada al Puig d'en Boronet i col·locada junt amb una àmfora que conté l'acta, periòdics i monedes de l'època. Es recorda que aquell dia va fer mal temps, es preveia pluja, però queda testimoni que finalment no va ploure fins que l'acte havia acabat. La Creu de Sant Isidre fou inaugurada i beneïda el 18 de Setembre de 1955.

VILÀ SOLER, J. (1998). "Diversòrum sitgetà entrellat de costums, fets i dites populars". Quaderns de Sitges. Ajuntament de Sitges.
    http://www. Florsloreto.com/