Construcció dels bastons per la colla de bastoners
Castellbell i el Vilar

Bages
    Castellbell i el Vilar

Patrimoni immaterial
    Tècnica artesanal
    XX
    Restringit
    Científic
    Ajuntament Castellbell i el Vilar
    Jordi Montlló i Laura Bosch

L'element indispensable per a poder fer el ball de bastons és, el bastó. Aquest està fet en fusta de corner (Amelanchier ovalis), que cal renovar cada dos anys. Se'l van tallar ells mateixos en nits de lluna nova i no els arrodoneixen, ni els embelleixen. Els deixen ben naturals.
    El corner, és un arbust caducifoli de grans dimensions (fins a quatre metres d'alçada), que no defuig els ambients rocosos calcaris. Pertany a la família de les rosàcies.
    Les fulles són petites i lleugerament ovalades, amb el marge serrat. La flor ben blanca. A la tardor, les fulles prenen tonalitats groguenques i vermelloses.

Un aforisme recollit per Cels Gomis l'any 1891 a Ossera diu: "Any de curnes, les arques buides"

En farmacologia és molt apreciat. Conté mannitol en un 55%, hexoses, manotriosa, exatetrosa, resina i heteròsids cumànics com el fraxòsid i l'esculòsid.
    A partir d'una incisió realitzada a l'escorça es pot obtindré el mannà (laxant suau que a fortes dosis pot ser purgant). Les fulles tenen propietats laxants. En la medicina tradicional s'ha emprat per tractar el restrenyiment en nens i ancians; per millorar les flebitis, varius i morenes i en cistitis, hiperucèmia, gota, hipertensió arterial i antireumàtica.

BOLÓS, Oriol de; VIGO, Josep (). Flora dels Països Catalans. Ed. Barcino
    GOMIS i MESTRE, Cels (1983). Dites i tradicions populars referents a les plantes. Segona edició ampliada i modificada de la "Botànica popular" de l'any 1891. Ed. Montblanc-Martin/ Centre Excursionista de Catalunya. Barcelona.
    Col·lectiu El Brogit (1989). Agrupació de bastoners de Castellbell i el Vilar, dins El Brogit, periòdic informatiu de Castellbell i el Vilar, núm. 105, pàg. 10. Ed. El Brogit.