Conjunt d'habitatges del carrer d'en Capella
Montornès del Vallès

Vallès Oriental
    Carrer d'en Capella. 08170 - Montornès del Vallès

Conjunt arquitectònic
    XIX
    Regular
    S'han modificat una bona part de les façanes i construït de nou una vegada enderrocats alguns dels habitatges que formaven un conjunt urbà unitari que ha anat perdent interès patrimonial.
    Residencial
    KuanUm - Juana María Huélamo Gabaldón. / Ajuntament de Montornès del Vallès

Conjunt de cases de tipologia tradicional amb algunes restes d'elements interessants: un pou cobert, cotxeres per als carros, espai per als antics horts urbans, elements de fusteria antics, etc. Són habitatges que, en alçada, consten de planta baixa i pis. Presenten les façanes arrebossades, amb sòcol de morter. Per la part del darrere, generalment, conserven la façana de maçoneria vista, de pedres irregulars travades amb morter de calç. S'utilitza també el totxo vist, encara visible en alguns ampits de les finestres. El conjunt està format pels edificis número 9, 11, 13, 13b, 15 i 17, que han conservat en gran mesura la seva fesomia original. Les teulades són de teules àrabs, i els aiguavessos cauen sobre les façanes principal i posterior. Algunes encara conserven les llindes d'arc escarser a les portes d'accés així com també la fusteria original (números 15 i 17).

El carrer d'en Capella estava format per una filera d'habitatges construïts durant la segona meitat del segle XIX. A la dècada de 1850, Josep Capella, propietari dels camps de conreu, va parcel·lar la zona i va vendre els terrenys a cens. Els nous propietaris van anar edificant les cases de forma similar. Durant moltes dècades, aquest carrer va ser un veinat allunyat del nucli antic. Els habitatges completaven les economies familiars amb horts urbans i petits estables o corrals, tant a la part posterior com a la part de la façana. Aquest fet i la situació aïllada feien dels habitatges del carrer d'en Capella un conjunt molt singular.

ALCAIDE, M.; GENÉ, M. ; GUANYABENS, N. (2009). Montornès a la vista. Elements per a la descoberta del patrimoni cultural i natural de Montornès del Vallès. Ajuntament de de Montornès del Vallès.