Conjunt de cases del Passeig Miquel i Mas
Capellades

Anoia
    Passeig Miquel i Mas, 2, 10,12, 14, 16, 18 i 22
    Vial a ponent i fora del casc antic que de nord a migdia

Conjunt arquitectònic
    Popular
    XIX
    Residencial
    Diversos propietaris
    Juan Garcia Targa

Conjunt de cases entre mitgeres de planta baixa, dues plantes pis i sota coberta, i planta baixa, un pis i sota coberta. Presenten la coberta de teula corba a dues vessants acabades amb ràfec de diferents tipologies, canal i baixant fins el forjat de planta baixa. Les façanes són composades segons dos o tres eixos amb obertures de proporció vertical, tancades amb persiana de llibret i enrotllables. Els balcons estan protegits amb barana de ferro de brèndoles verticals amb dibuixos geomètrics a dalt i a baix. El portals d'entrada són d'arc rebaixat o llinda plana, tancats amb portes de fusta emplafonada de dues fulles batents. Les finestres són protegides amb reixa de barrots verticals amb elements de fosa. Els paraments de façana són estucats i arrebossats amb diversitat de colors, recolzats en sòcol.

Son cases entre mitgeres representatives del llenguatge de l'arquitectura d'autor de la segona meitat del segle XIX, integrades en el conjunt d'edificacions de l'entorn.

Les fonts indiquen que el moment de construcció d'aquestes cases aniria entre la dècada de 1850 i 1890. El plànol realitzat el 1851 per Rómulo Zaragoza, mostra com aquests solars estaven sense edificar, mentre que un altre de 1877 demostra que ja estava construït parcialment.

La casa número 12 està vinculada des dels seus orígens a la família Castells que l'han mantingut fins l'actualitat. El número 14 apareix ja vinculat a la família Freixas a finals del segle XIX.

El número 16, llavors amb el número 11, el 1906 era propietat d'Ignasi Geis Marsal que residia a Terrassa des de finals del segle XIX. Aquesta casa ha estat popularment coneguda com a "Cal Geis".

La número 18, el 1906 (com a número 7 del Passeig de la Concepció) era propietat de Josefa Busquet Soteras. Més tard fou adquirida per Plàcid Rosell i la seva esposa Trinitat Pons Abadal. .

La número 22, està relacionada des dels seus orígens amb la família Puigjaner, una de les que comptava amb més presència social i política de la vila des del segle XVII.

GUTIÉRREZ I POCH, MIQUEL. En premsa. "El segle XIX: declivi econòmic i tensions polítiques", Història de Capellades ( títol provisional).

SPAL, Diputació de Barcelona. 2010. Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental Capellades (4 Vols). Bosch i Planas, Andreu; Lacuesta Contreras, Raquel; Cuspinera i Font, Lluís; Vilamala i Aliguer, Imma; Gutiérrez i Poch, Miquel i Sabatès de Hita, Gemma

TÉRMENS I GRAELLS, MIQUEL. En premsa. "El segle XX: compromís, violència i redreçament econòmic", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

ARXIU HISTÒRIC COMARCAL DE L'ANOIA

ARXIU MUNICIPAL DE CAPELLADES