Conjunt de cases del carrer Sant Francesc
Capellades

Anoia
    Carrer Sant Francesc, 40 , 42, 43, 45, 47, 50
    Eix viari nord-sud del costat de llevant
    del casc antic

Conjunt arquitectònic
    XVIII
    Residencial
    0585334CF9908N, 0585333CF9908N, 0785105CF9908N, 0785106CF9908N, 0785107CF9908N, 0585329CF9908N
    Juan Garcia Targa

Conjunt de cases entre mitgeres amb pati posterior, de planta baixa, planta pis i sota coberta. de teula corba a dues vessants amb el carener paral·lel a la façana, acabades amb una imbricació de doble maó i teula, canal i baixant fins al forjat de la planta baixa. Les façanes estan composades amb obertures de proporció vertical. Les de la núm. 42 són tancades amb persiana enrotllable, el balcó protegit per simple barana de ferro de brèndoles verticals. El parament de façana de les plantes pis és sense revestir i es veu el paredat encofrat. La planta baixa és revestida amb aplacat de pedra irregular. La portalada és modificada per adaptar-la a nous usos i tancada amb porta metàl·lica bàscula de dues fulles batents.

La casa núm. 40 és composada segons dos eixos, el parament de façana està revestit d'estucat de color blanc que recolza en un sòcol d'aplacat de pedra que incorpora una obertura de ventilació i il·luminació d'una dependència soterrada, protegida amb reixa de ferro. A nivell de forjat de planta baixa hi ha una imposta-cornisa. El portal d'entrada és de llinda plana, tancat amb porta vidriera de fusta de dues fulles batents i amb reixa de ferro forjat amb motius geomètrics. La finestra està protegida amb reixa de ferro de barrots verticals.

Edificis representatius de l'arquitectura popular, alguns amb la tipologia de façana composada amb un sol eix desplaçat a la mitgera, integrats en el seu entorn immediat. Moment de construcció entre la segona meitat del segle XVIII i inicis del segle XIX .

La cronologia de les cases seria de la segona meitat del segle XVIII o inicis del segle XIX. Segons la imatge gràfica realitzada el 1851 per Rómulo Zaragoza aquesta zona del carrer de Sant Francesc estava totalment edificada.

Especial esment mereix l'actual número 43 que a principis del segle XX era propietat de Marià Ratés. El 1924 fou adquirida per Quintí Ràfols Tendas històric militant del republicanisme capelladí i del moviment rabassaire. Durant la Guerra Civil de 1936-1939 va assolir l'alcaldia. Durant una manifestació, els participants el van anar a buscar a casa seva i van fer que l'encapçalés. Un tret, possiblement disparat d'alguns dels seus enemics del bàndol anarquista, va acabar amb la seva vida a la cruïlla entre els carrers Sant Francesc i Call.

Els actuals 45 i 47 eren propietat de Tecla Calvet Margenat l'any 1906. Foren adquirides el 1940 per Àngela Mayans Catot. En l'actualitat, després d'estar sotmeses a un procés de divisió de la propietat horitzontal, són de diferents propietaris.

GUTIÉRREZ I POCH, Miquel. En premsa. "El segle XIX: declivi econòmic i tensions polítiques", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

MUSET PONS, Assumpta. En premsa. "Capellades (època moderna) (segles XVI-XVIII): de la marginalitat al desenvolupament", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

SPAL, Diputació de Barcelona. 2010. Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental Capellades (4 Vols). Bosch i Planas, Andreu; Lacuesta Contreras, Raquel; Cuspinera i Font, Lluís; Vilamala i Aliguer, Imma; Gutiérrez i Poch, Miquel i Sabatès de Hita, Gemma

TÉRMENS I GRAELLS, Miquel. En premsa. "El segle XX: compromís, violència i redreçament econòmic", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

ARXIU MUNICIPAL DE CAPELLADES

ARXIU DEL MUSEU MOLÍ PAPERER DE CAPELLADES