Conjunt de cases del carrer Nou
Capellades

Anoia
    Carrer Nou, 2-28 i 3-25
    Carrer transversal de llevant a ponent que uneix els carrers Major i Sant Francesc

Conjunt arquitectònic
    Popular
    XVIII
    Residencial
    Diversos propietaris
    Juan Garcia Targa

Conjunt de cases entre mitgeres, la majoria de planta baixa, dues plantes pis i sota coberta a dues vessants de teula corba, amb el carener paral·lel a la façana, acabades amb diversos tipus de ràfec, canal, i baixant fins el forjat de planta baixa. La quasi totalitat de les façanes estan composades segons un eix desplaçat a la mitgera. Les obertures són de proporció vertical, tancades amb persianes enrotllable i de corda. Els balcons estan protegits amb barana de ferro de brèndoles verticals. Algunes obertures de planta baixa han estat modificades per facilitar l'accés de vehicles. Els paraments de les façanes són revestits d'arrebossat i estucat amb diversitat de colors, recolzats en un ventall de tipus de sòcol. Cal senyalar les cases núm. 10, "Cal Brillo", composada amb un sol eix desplaçat a la mitgera i la portalada de carreus de pedra i llinda plana, i la núm. 28, amb portalada de carreus de pedra i llinda plana emfasitzada per un balcó de planta sinuosa, protegit amb barana de ferro de brèndoles verticals en reganyol.

Conjunt homogeni d'arquitectura popular de cases entre mitgeres. El conjunt té un orígen a mitjan del segle XVIII, i en altre casos als segles XIX i XX.

El carrer Nou, situat a l'antiga partida del Mas de la Mosca (o "Camp de l'Era"), es va estructurar durant el segle XVIII. Un dels principals propietaris, que amb les seves vendes va contribuir decisivament a la urbanització de la zona, fou Francesc Prats Coca, el qual entre 1749 i 1763 va vendre dotze peces en aquest lloc. El 1905 se li atorgava una llargada de 95 metres.

Un element històric del carrer Nou, de fet a l'edifici amb cantonada al carrer Major, fou l'edificació d'un saló de Ball, que fou la seu del "Círculo del Porvenir". Aquesta entitat es va crear el 12 de març de 1886 amb el nom del Porvenir. El 17 d'agost de 1887, es va reconstituir amb el seu nom definitiu.

El 10 de desembre de 1915, segons acord del ple municipal, se li va posar el nom de Josep Anselm Clavé, circumstància que fa que encara avui en dia tingui la peculiaritat de comptar amb doble retolació i nom.

GUTIÉRREZ I POCH, Miquel. En premsa. "El segle XIX: declivi econòmic i tensions polítiques", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

MUSET PONS, Assumpta. En premsa. "Capellades (època moderna) (segles XVI-XVIII): de la marginalitat al desenvolupament", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

SPAL, Diputació de Barcelona. 2010. Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental Capellades (4 Vols). Bosch i Planas, Andreu; Lacuesta Contreras, Raquel; Cuspinera i Font, Lluís; Vilamala i Aliguer, Imma; Gutiérrez i Poch, Miquel i Sabatès de Hita, Gemma

TÉRMENS I GRAELLS, Miquel. En premsa. "El segle XX: compromís, violència i redreçament econòmic", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

ARXIU HISTÒRIC COMARCAL DE L'ANOIA

ARXIU MUNICIPAL DE CAPELLADES