Conjunt de cases del Carrer del Pilar
Capellades

Anoia
    Carrer Pilar, 49-57
    Carrer del cas antic que uneix la plaça de l'Església amb i la Immaculada Concepció

Conjunt arquitectònic
    Popular
    XIX
    Residencial
    0386712CF9908N, 0386713CF9908N, 0386714CF9908N, 0386715CF9908N, 0386701CF9908N
    Juan Garcia Targa

Conjunt de cases entre mitgeres de planta baixa i dues plantes pis amb pati a la part posterior. Ténen coberta de teula corba a dues vessants acabades amb ràfec de diverses tipologies, canal i baixant fins arribar al primer forjat. Les façanes són composades segons un o dos eixos, la núm. 51 amb l'eix desplaçat a la mitgera.

Amb obertures de proporció vertical i els balcons protegits amb baranes de ferro amb brèndoles verticals. Les portalades de planta baixa tenen llinda plana. El parament de les façanes són estucats o arrebossats i pintats. A la núm. 47, les plantes pis són estucades de color ocre i la baixa de color gris; a la part baixa hi ha dos forats de ventilació de dependències soterrades.

Finals del segle XIX

Un dels canvis urbanístics més importants de Capellades a les dècades centrals del segle XIX fou l'obertura del carrer del Pilar fins al passeig de la Immaculada Concepció. El plànol realitzat 1851 per l'agrimensor Rómulo Zaragoza, demostra que la part superior del carrer del Pilar, la situada per damunt del rec del Corronaire, no existia. La decisió d'obrir aquest carrer fou presa segons acord municipal de 9 d'abril de 1854. Tot i així, la zona propera al passeig del carrer del Pilar encara estava per urbanitzar a finals de la dècada de 1870, com ho demostra la planimetria realitzada amb motiu del projecte de la carretera de Capellades amb Martorell i les formes de connectar-hi el centre de la vila. De fet, el cadastre assigna com a període de construcció per a moltes d'aquestes cases la dècada final del segle XIX.

Segons el Registre Fiscal de 1906, l'actual número 47 del carrer del Pilar (llavors 37) era propietat de Francesc Bros Sabater. Les dues següents cases eren propietat d'Isidre Fons, paleta de professió i amb una empresa de construcció. Va participar en el grup fundacional de la "Lliga Comercial, Industrial i Agrícola".

El 1924 hi vivia amb tota la seva família. Segons el Registre Fiscal de 1906, l'actual número 51 del carrer del Pilar (llavors 41) també pertanyia a Isidre Fons Solà. El padró de 1920, documentava la residència de Pere Costa Tubella i la seva família. En l'actualitat les antigues propietats s'han transformat en un taller de sabateria als baixos del propi edifici.

Segons el Registre Fiscal de 1906, l'actual número 53 del carrer del Pilar (llavors 43) era propietat de Justí Royo Mas. L'actual número 55 era propietat de Francesc Fosalba Prats. Aquesta casa va passar a ser propietat de la "Fundació Consorts Guasch", residència de la tercera edat on va passar els seus darrers dies Lluïsa Cornejo. Segons el Registre Fiscal de 1906, l'actual número 57 del carrer del Pilar (llavors 47) era propietat de Pere Vilaseca Borrull, membre d'una família que havia gestionat una bòbila.

MUSET PONS, Assumpta. En premsa. "Capellades (època moderna) (segles XVI-XVIII): de la marginalitat al desenvolupament", Història de Capellades ( títol provisional).

GUTIÉRREZ I POCH, Miquel. En premsa. "El segle XIX: declivi econòmic i tensions polítiques", Història de Capellades (títol provisional).

SPAL, Diputació de Barcelona. 2010. Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental Capellades (4 Vols). Bosch i Planas, Andreu; Lacuesta Contreras, Raquel; Cuspinera i Font, Lluís; Vilamala i Aliguer, Imma; Gutiérrez i Poch, Miquel i Sabatès de Hita, Gemma

TÉRMENS I GRAELLS, Miquel. En premsa. "El segle XX: compromís, violència i redreçament econòmic", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

ARXIU HISTÒRIC COMARCAL DE L'ANOIA

ARXIU MUNICIPAL DE CAPELLADES