Col·lecció d'objectes del Museu Molí Paperer de Capellades

Popular
    XVII
    Any
    BCIL, PGOU 1986 (Molí Paperer i el seu contingut)
    Científic
    Ajuntament de Capellades. C/ Ramon Godó, 9. 08786 CAPELLADES
    Juan Garcia Targa

L'antic Moli Paperer es va transformar en un museu i centre d'investigació on es presenta de forma clara, pràctica i didàctica la història de la industria paperera capelladina per mitjà d'imatges, peces i documentació diversa.

El discurs museogràfic podria dividir-se en tres parts:

1. Generalitats sobre el paper al llarg de la història, tant en el context català com en altres entorns

2. Aspectes concrets de la industria paperera a Catalunya en general i Capellades en particular, tant des del punt de vista tècnic o tecnològic, com a humà amb la presència de fotografies que reflecteixen el context històric.

3. Tallers infantils on els nens i no tant nens poden reproduir el procés d'elaboració de paper segons la tradició capelladina

Cal destacar la presència de la maquinaria que explica la transformació dels draps en paper de diverses qualitats. Aquests objectes serveixen per conèixer aquest procés de transformació industrials basc per apropar-nos als canvis socials, culturals econòmics de Capellades des del segle XVIII fins a la primera meitat del segle XX.

BUSQUETS i MOLAS, Esteve. 1972. Història de Capellades.Capellades. Col·lecció particular Antoni Pons: programes de la Festa Major.

DE BELÍO, German. 1961. "El Molino-Museo Papelero de Capellades". San Jorge. Núm.43. Barcelona. Diputació de Barcelona, p. 41- 45

FONT, Anna. En premsa. "L'ensenyament a Capellades". Història de Capellades (títol provisional). Coordinada per M. Gutiérrez.

GUTIÉRREZ i POCH, Miquel. 1999. Full a full. La indústria paperera de l'Anoia (1700-1998): continuïtat i modernitat. Barcelona. Publicacions de l'Abadia de Montserrat (Abat Oliba, 220).

GUTIÉRREZ i POCH, Miquel. En premsa. "El segle XIX: declivi econòmic i tensions polítiques", Història de Capellades (títol provisional). Coordinada per M. Gutiérrez.

LACUESTA, Raquel. 2000. Restauració monumental a Catalunya (segles XIX i XX). Les aportacions de la Diputació de Barcelona. Monografies 5. Barcelona. Servei del Patrimoni Arquitectònic Local. Diputació de Barcelona.

MUSET PONS, Assumpta. En premsa. "Capellades (època moderna) (segles XVI-XVIII): de la marginalitat al desenvolupament", Història de Capellades (títol provisional), coordinada per M. Gutiérrez.

SALAS Puig-DURAN, Carles. En premsa. "Jaume Ferrer i Roca (Capellades, 1816-Barcelona, 1874)". Història de Capellades. Coordinada per M. Gutiérrez.

SPAL, Diputació de Barcelona. 2010. Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental Capellades (4 Vols). Bosch i Planas, Andreu; Lacuesta Contreras, Raquel; Cuspinera i Font, Lluís; Vilamala i Aliguer, Imma; Gutiérrez i Poch, Miquel i Sabatès de Hita, Gemma.

TÉRMENS i GRAELLS, Miquel. En Premsa. "El segle XX: compromís, violència i redreçament econòmic", Història de Capellades (títol provisional). Coordinada per M. Gutiérrez.

ARXIU HISTÒRIC DEL SERVEI DE PATRIMONI ARQUITECTÒNIC LOCAL. Diputació de Barcelona

ARXIU DEL MUSEU DEL MOLÍ PAPERER DE CAPELLADES. Capbreus.

ARXIU MUNICIPAL DE CAPELLADES. Actes.

BIBLIOTECA MUNICIPAL DE CAPELLADES. Premsa local: La Miranda.