Col·lecció de quadres del concurs de pintura ràpida
Canyelles

Garraf
    Nucli antic de Canyelles

Patrimoni moble
    Col·lecció
    Realisme
    Impressionisme
    Surrealisme
    Abstracció
    XX
    Física
    Ornamental
    Ajuntament de Canyelles
    P. Barbado. OPC

Es tracta d'una col·lecció d'uns 71 quadres seleccionats a partir dels 20 anys que va durar el concurs de pintura ràpida on hi van participar 291 pintors. La temàtica dels mateixos està vinculada al poble.

L'origen dels concursos de pintura ràpida que actualment, ja no s'organitzen ni per la Festa major ni per la Fira de Santa Llúcia, són el resultat d'una llarga evolució, l'inici de la qual podem situar aproximadament uns 40 anys endarrere. Canyelles era un poblet que despertava l'interès dels pintors per la seva posició i paisatge. El primer pintor conegut que es va adreçar a Canyelles va ésser el cèlebre Joaquim Mir, el qual va portar darrera seu tot un seguit de pintors que van donar a conèixer Canyelles, com un dels racons més agraïts per fer pintura. Salvador Massana, Pau Roig i Estradé són dos dels noms que han assolit un escó important en el món de la pintura. Un dels deixebles d'en Mir s'afincà a Canyelles, en Ramon Sanvisens, que portava alumnes seus a pintar al poble i fins i tot s'organitzaven tertúlies a la casa coneguda com Cal Benach. Tot plegat conformà un petit món de la pintura, sense deixar de banda l'aspecte bohemi que representava aquella situació, ja que la majoria de contertulians provenien d'ambients lliberals i avantguardistes. Els primers concursos de pintura els va organitzar Ramon Sanvisens al voltant dels anys 1968-69. Així ho explicava la Teresa Llàcer en el resum dels primers nou concursos, que es va publicar en el programa de la Festa Major de 1976, amb motiu del 10è concurs. Arribats els anys 70 es seguien organitzant concursos de pintura i de dibuix fins que l'any 1981 es decideix fer el concurs de pintura ràpida, que ha estat el responsable que es formés una col·lecció exposada en diferents espais de l'edifici de l'Ajuntament del municipi. La col·lecció s'inicià per la Festa Major de 1981 amb 34 participants d'autors de diverses poblacions catalanes. Entre el 1981 i 1984 tingué continuïtat, però del 1985 fins el 1988, es van aturar les convocatòries dels concursos; va ser l'any 1988 que es tornà a convocar el concurs fins al 1992 i des d'aquest any fins al 2003, es va seguir convocant anualment però contextualitzats, dins dels programes de festa major. A partir de l'any 2004, es traslladà al mes de desembre, per la Fira de Santa Llúcia, on les edicions dels concursos de pintura ràpida van durar fins l'any 2007, la 20ena edició i última.