Col·lecció arqueològica de Cal Simó del museu Vicenç Ros de Martorell
Sant Llorenç d'Hortons

Alt Penedès
    Av. Vicenç Ros, s/n (08760 - Martorell)

Patrimoni moble
    Col·lecció
    Medieval
    X-XIII
    Legal i física
    Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català
    Científic
    Museu Vicenç Ros de Martorell. Av. Vicenç Ros, s/n 08760 - Martorell.
    Jordi Montlló Bolart

En el fons del Museu Municipal de Martorell Vicenç Ros hi figuren objectes procedents de les excavacions de Cal Simó que va fer Isidre Clopas a l'any 1950 actuant com a delegat local de la Comisaria General de Excavaciones Arqueológicas de Martorell. Durant un temps hi havia exposat, tal i com es reflecteix a la foto, una reconstrucció d'un parell de tombes. Però actualment estan en el magatzem del museu amb les sigles CS i el número d'inventari 5725.

Foto i croquis facilitats pel Museu Municipal Vicenç Ros de Martorell

L'1 d'octubre de 1950, Josep Colomer, masover de Cal Simó de baix, i el seu fill van localitzar a la partida de Buscarons, un conjunt de sis enterraments en cista de lloses. Uns dies més tard(el 9 d'octubre), quan una part ja s'havia destruït, ho comunicaren al jutjat de Martorell.
    En Francesc Barberà, secretari municipal de Sant Esteve Sesrovires, ho a comunicar a Isidre Clopas, delegat local de la Comisaria General de Excavaciones Arqueológicas de Martorell que s'encarregà de fer una intervenció arqueològica de salvament. Els materials obtinguts d'aquesta campanya són els que estan dipositats en aquest museu.
    A 75 cm de profunditat es va arribar al llit de la primera fossa, sense tapar que contenia el reompliment ja indicat. Les restes humanes van ser recollides per ordre del Jutjat, i enterrades al cementiri de La Beguda. Una de les fosses va ser mal saquejada conservant més de les 3/4 parts del sepulcre. Les parets laterals estaven construïdes amb pedres irregulars. La part de coberta conservada es recolzava sobre les pedres laterals. La coberta estava formada per una llosa de 72 x 6 0x 20 cm i la cista feia1,80 x 0,50metres. També es van recuperar fragments de ceràmica ibèrica i un lacrimatori romà.

AA.VV (1998). Inventari del patrimoni arqueològic de Catalunya. L'Alt Penedès; Sant Llorenç d'Hortons. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
    FOLCH, C.; GIBERT, J.(2007) "Memòria de les prospeccions arqueològiques a la conca
    mitjana del riu Anoia". Campanyes 2006-2007. Mem. Núm.: 8035.
    GUIDI-SÁNCHEZ, José Javier (2010) "Domus ruralis penetense. Estrategias y formas de hábitat entre Barcelona y Tarragona en el tránsito de la Antigüedad tardía a la Alta Edad Media"; dins Revista d'Arqueologia de Ponent, núm. 20, pàg. 93-123.
    JARDÍ, Eulàlia i JUNCOSA, Glòria (1999). Guia dels museus de Catalunya. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura . Edicions Península. Barcelona.