Cisterna del Fondo del Cisternot

Element arquitectònic
    Modern
    XVIII - XX
    Cobert vegetació i fulla. S'omple d’aigua de la pluja.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Observatori del paisatge_Wikipedra (3048)
    Sense ús
    08178A009000090000OO
    Marc Malgosa Montserrat. Centre Excursionista de Rellinars

Dipòsit o petita bassa amb parets de pedra seca excavada a les proximitats de la Barraca 1 del Fondo del Cisternot, a uns 10 m. aproximadament, en un dels bancals delimitats amb marges de pedra seca que trobem en aquest sector nord-oest del Fondo del Cisternot.

S’hi accedeix per la pista que puja de les Farreres cap a les Llobatones, passat el Coll de la Creueta trobem un camps abans llaurats i ara erms a la nostra esquerra. En revolt a la dreta, trobarem una entrada als camps i a la Carena del Cisternot a la nostra esquerra. S’hi pot accedir des d’aquests camps, seguint direcció est, en el segon bancal o feixa.

Aquest dipòsit o cisterna actualment està ben sec. Antigament s’omplia artificialment donat que no es troba situada en cap torrent o rasot que pugui conduir-hi l’aigua de la pluja.

Es tracta d'una estructura de planta rectangular excavada parcialment en el terra, amb parets de pedra seca sense arrebossar. Mesura 1,20 m. d’ample i 2,40 m. de llarg, i la seva fondària màxima actual és d’uns 40 cm. Per dimensions, és similar al Dipòsit del Pla de l’Obrera que es troba a 115 m. d’aquest direcció sud-oest.

Al voltant del dipòsit trobem exemplars de Pi Blanc (Pinus halepensis) i Llentiscle (Pistacia lentiscus), vegetació espontània que ha anat creixent en els marges antigament conreuats. Ha calgut una petita neteja per aflorar les parets de pedra seca, bàsicament s’ha tret l’Arítjol (Smilax aspera) i el Romaní (Salvia rosmarinus). El fons de la cisterna segueix cobert de força pinassa i terra, la qual cosa  impedeix mesurar bé la seva fondària.

L’aigua emmagatzemada en aquest dipòsit servia bàsicament per ensulfatar les oliveres dels camps, ara erms.

Aquest element consta en el cadastre en terres de Les Ferreres, Rellinars, parcel.la 9.

Segons la informació aportada pels senyor Pere Sallés i el senyor Tarrés, aquesta feixa allargassada i planera estava plantada d'oliveres.

El xupet, petit aljub o dipòsit és un exemple d'arquitectura rural relacionada amb l'aprofitament de l'aigua de pluja en llocs on l'aigua és escassa i valuosa.

- MALGOSA MONTSERRAT Marc, SAMPER GISPERT Marc i SOLER GIRONÈS Joan (2021). “Rellinars a les teves mans”, Guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars.

- Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500 (2021), inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans”.