Cementiri Nou de Sant Pere Sallavinera

Religiós
    Ajuntament Sant Pere Sallavinera
    Núria Cabañas

El cementiri municipal es troba situat a nord del nucli urbà de Sant Pere Sallavinera, davant del camí del Raval. L'edifici és de planta rectangular amb la porta d'accés situada a l'oest. Està format per tres galeries porxades amb arcs de mig punt i arcs apuntats. La galeria est, està dividida en dos trams i a la part central hi ha una petita capella amb un altar de principis del segle XX. A la part central hi ha una làpida del Rector de Sant Pere amb la data de 1906.
    L'espai central està enjardinat.
    En destaca la porta d'accés, de ferro, que subjecte un timpà de pedra amb dos pinacles, un a cada lateral, i coronat amb una creu. A l'interior del timpà hi ha un crani amb dues tíbies creuades amb la inscripció 'Mihi et tibi hodie quia pulvis es et in pulverem reverteris MDCCCLXXXVI' que significa: Ahir jo i demà tu perquè ets pols i en pols et conertiràs 1886.
    Per l'exterior, a la banda de ponent, s'hi adossa un cos de planta quadrada i sense coberta amb la porta d'accés a l'oest. Segons fons orals, en aquest espai s'hi enterraven els nadons que no havien pogut rebre el sagrament del bateig.

La construcció del cementiri nou de Sant Pere Sallavinera s'inicià l'any 1870 quan mossèn Salat, rector de la parròquia, va iniciar les obres d'arranjament de l'església parroquial de Sant Pere i la construcció de dit cementiri. La inscripció del timpà de la porta d'accés indicaria probablement l'any en que va ser beneit el recinte funerari.