Cementiri de Sant Joan de Mediona
Mediona

Alt Penedès
    Camps de Puigmoltó.
    A l'oest del nucli de Sant Joan de Mediona.

Obra civil
    Modernisme
    Ajuntament de Mediona.
    Xavier Bermúdez (iPAT Serveis Culturals)

Cementiri ubicat als afores del poble, que mostra el procés generalitzat de substitució dels cementiris religiosos dins les viles per altres de titularitat municipal. El recinte, situat en una elevació, té un mur perimetral emblanquinat amb una obertura principal de ferro forjat.

A l’interior coexisteixen nínxols adossats a les parets i petits mausoleus familiars. En ambdós casos, n’hi ha que daten de les dècades de 1910 i 1920 i, en ocasions, incorporen elements arquitectònics o ornamentals modernistes.

La fossa comuna, enjardinada, acull les restes de cinc soldats republicans.

El 21 de gener de 1939, ja a les acaballes de la Guerra Civil, van tenir lloc els darrers enfrontaments armats a l'entorn de Mediona. Hi va prendre part la companyia de metralladores del 145 Batalló de la 37 Brigada Mixta., a la que pot ser que pertanyin els cinc soldats republicans enterrats a la fossa comuna.

Antoni Ramallets i Simón, qui fou porter del FC Barcelona i fill de Mediona, hi va ser enterrat l’any 2013.