Castell de Corbera (mur i restes)
Corbera de Llobregat

Baix Llobregat
    Carrer de l'Església / plaça de l'Església
    Part alta del nucli urbà de la vila

Jaciment arqueològic
    Medieval
    Modern
    XIV
    Dolent
    Del castell original només queda una part aprofitada com a mur.
    BCIN
    National Monument Record
    Defensa
    BIC (R-I-51-5464); Catàleg Municipal, 2005, n. 71
    Estructural
    Arquebisbat de Barcelona. C/ Bisbe, 5. Barcelona
    Agustí G. Larios, Helena Garcia Navarro

Restes de murs i de torre de base rodona del castell i pati davanter, actualment immerses dins dels murs que conformen els desnivells i terraplens dels jardins de la rectoria parroquial de Santa Maria de Corbera i del casal de Santa Magdalena. Les restes que corresponen als murs de l'antic castell es distingeixen de la construcció de murs més moderna pels dos aspectes següents: d'una banda, la diferència de les mides de les pedres (més grosses les primeres); i, d'altra banda, per la rusticitat de la col·locació amb morter de calç.

Les primeres notícies documentals del castell de Corbera daten del 1032 i són al testament de Guillem de Mediona; tanmateix, sembla més adient considerar que aquestes restes no corresponguin a aquell primitiu castell, sinó al castell de Marimon de Plegamans, del segle XIV. Aquest castell, ja en possessió de la nissaga Mora, va ser enderrocat a instàncies de Felip V. Amb tot, com a conseqüència d'aquest enderrocament, van restar dempeus nombroses restes de parets, arcs i murs, que finalment han desaparegut, ja que la major part de les seves pedres van ser emprades en la construcció de la rectoria de la parròquia de Santa Maria.

ARAGÓ I GASSIOT, Ramon M. (1984). «Fitxa del Servei de Patrimoni Arquitectònic». Barcelona: Generalitat de Catalunya CLOPAS I BATLLE, Isidre (1985). Notes històriques de Corbera de Llobregat. Corbera de Llobregat: Ajuntament de Corbera de Llobregat CODINA I VILÀ, Jaume; FERNÀNDEZ I TRABAL, Josep; RIERA I BAGUÉ, Josep M.; [et al.] (1991). Estudis d'història de Corbera de Llobregat. Barcelona: Ajuntament de Corbera de Llobregat; Publicacions de l'Abadia de Montserrat FUSTÉ, Ramon i J.GALLOFRÉ, Isidre (1980). "Fitxa del Inventari de protecció del Patrimoni Cultural Europeu", Col·legi d'Arquitectes de Barcelona GARCÍA NAVARRO, Helena (1998). L'Abans. Recull gràfic de Corbera de Llobregat. El Papiol: Efadós Editorial GAVÍN, Josep M. (1988). Inventari d'esglésies. Baix Llobregat. Barcelona: Pòrtic PAGÈS I PARETAS, M. (1992). Art romànic i feudalisme al Baix Llobregat. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat; Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat RIERA I BAGUÉ, Josep M. (1987). Documents de la història de Corbera de Llobregat. Corbera de Llobregat: Ajuntament de Corbera de Llobregat RIERA I BAGUÉ, Josep M. (1995). «Fitxa del Pla especial del catàleg de patrimoni arquitectònic i natural de Corbera de Llobregat». Corbera de Llobregat: Ajuntament de Corbera de Llobregat VIGUÉ, Jordi; PLADEVALL I FONT, Antoni; CARBONELL I ESTELLER, Eduard; BOU, Emili (1974). L'església romànica de Sant Ponç de Corbera. Segle XI. Barcelona: Porter libros (col. «artestudi art romànic», 1).