Casilla o casa dels peons caminers
Monistrol de Calders

Moianès
    a peu de la carretera B-134, al punt quilomètric 32.

Edifici
    Residencial
    08127A004000020000EO
    Sara Simon Vilardaga

Edifici situat al peu de la carretera, es tracta d'una construcció a quatre vents, de planta rectangular allargada; consta de planta baixa, una petita golfa o espai sota-coberta i sembla que també amb un soterrani, té coberta a dos vessants amb el carener orientat nord-sud (amb una lleugera inclinació nord-est a sud-oest per l'adaptació al terreny). Els murs són de paredat comú per bé que tenen la superfície revestida i pintada, ressaltant en les façanes les cantonades que estan reforçades amb maó massís i les obertures, les quals estan emmarcades amb una faixa de maó massís col·locat pla; també compte amb una faixa horitzontal a manera decorativa que recorre tot el perímetre de les façanes, situada a l'alçada del forjat del sostre de la planta baixa. La façana principal obra a la carretera, quedant orientada vers ponent, compta amb dues portes i una finestra; la resta de façanes hi ha diverses finestres amb el mateix tipus d'acabat, en general són obertures de forma rectangular, tot i que compta també amb obertures circular també emmarcades amb maó a les façanes nord i sud, sota el carener. Consta que en origen la casa estava dividida en dos habitatges, raó per la qual compta amb dues portes d'accés. Al costat de llevant la casa compta amb un petit pati clos per una tanca d'obra.

Es tracta d'una tipologia de construcció i d'habitatge del qual es conserven diversos exemples de característiques similars arreu del territori com a resultat de l'obra constructora de la xarxa viària de carreteres a finals del segle XIX i part de les primeres dècades del segle XX.

Es tracta d'un edifici que es va construir per tal d'allotjar les famílies dels peons caminers que es desplaçaren a la zona per la construcció de la carretera entre els anys 1900 i 1910 aproximadament.
    La carretera de Calders a Sant Llorenç Savall consta que es va finalitzar el 1900, la construcció dels ponts de la riera de la Golarda i el de la riera de Sant Joan, daten del 1903 i 1904.

-ERILL I PINYOT, G.; GUAL I PURTÍ, J.; MANENT I ORISTRELL, Ll. (2006): Monistrol de Calders. El poble dels pagesos enginyers. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.
    -PERARNAU I LLORENS, J.; PIÑERO I SUBIRANA, J. (1993): Monistrol de Calders. La seva història i el seu patrimoni. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.
    -GUAL I PURTÍ, J. (2010): Monistrol de Calders, del calaix, una imatge i una història. Ajuntament de Monistrol de Calders i Zenobita edicions.