Casilla del "Peón Caminero" a Òdena
Òdena

Anoia
    C-37z
    Tot just sortir del nucli d'Òdena, prop de can Valls, en direcció a Manresa.

Edifici
    XX
    Sense ús
    002321100CG80H0001TG
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

Edifici de dues plantes, amb dues vivendes per dues famílies. A la primera planta hi ha els espais que podem denominar d'ús comú i de magatzem i a la part superior les habitacions destinades a les famílies del "peón caminero".

Descripció extreta de la fitxa de l' Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental d'Òdena, Diputació de Barcelona, Servei del Patrimoni Local i Ajuntament d'Òdena. Barcelona, 2013.

Segons Josep-Vicenç Mestre: "El "peón caminero" era l'encarregat del manteniment d'un tram de la carretera de terra. Generalment era un tram de 6 Km. Netejava les "cunetes", tapava forats i clots... El "peón camineroa d'aquesta "casilla" s'encarregava del manteniment de la carretera des d'Igualada fins a cal Valls i des d'aquí fins a Maians.
    Aquesta feina es va continuar fins i tot després d'asfaltar les carreteres. Aleshores ja no vivien a les "casilles" sinó que anaven amb una colla. A Òdena el darrer que recordem era el Tonet (Antonio Figueres)".

MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1999): "L'àlbum d'Òdena", Col·lecció l'Àlbum de Catalunya: Els Municipis de Catalunya en Cromos, Geographica Mapamundi, Òdena
    ORTUETA HILBERATH, Elena de (2000) "Modelos de casillas de peones camineros". Actas del Tercer Congreso Nacional de Historia de la Construcción, Sevilla, 26-28 octubre.