Casa Nova de la Pedregosa
Prats de Lluçanès

Osona
    Sector sud del terme municipal
    A 400 metres de la carretera B-431, punt quilomètric 69'000

2.01997
    Edifici
    Popular
    XIX
    BPU
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal. Tipus de protecció: Integral
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA. 23337
    Residencial
    Ref. cad.: 006A00042
    Jordi Compte i Marta Homs

La Casa Nova de la Pedregosa es troba situada a un quilòmetre al sud de l'església de Santa Eulàlia de Pardines, prop del riu Bassi. Es tracta d'un mas bastit sobre un planell de roca natural, de planta rectangular, format per planta baixa i un pis composat per un volum antic i una ampliació al nord de construcció posterior. Els murs són de maçoneria de pedra irregular de mitjanes dimensions unides amb morter, i presenta cantonades diferenciades de carreus treballats al volum antic i cantonades de maó al cos ampliat. La teulada és de doble vessant amb aigües a la façana principal i posterior. La façana principal, orientada al sud-oest, presenta un gran portal d'accés emmarcat amb brancals i llinda de pedra, la qual està formada per dos blocs de pedra i una clau (dovella central) on hi ha la data inscrita de 1819. Flanquegen el portal tres obertures: una porta i una finestra de moderna construcció i una espitllera emmarcada amb monòlits de pedra a l'extrem dret. Al primer pis hi ha tres finestres emmarcades amb brancals, llinda i ampit de pedra treballada. La part esquerra de la façana que correspon al cos ampliat presenta una porta a la planta baixa i una finestra al primer pis, ambdues emmarcades amb brancals i coronació en maó pla. La façana nord-oest correspon al cos ampliat i presenta dues finestres, una a la planta baixa i una al primer pis, emmarcades amb brancals de maó i coronades amb maó pla. La façana nord-est té accés directe al primer pis a causa del desnivell en què s'emplaça i presenta diverses obertures, entre les quals hi ha una finestra emmarcada amb pedra treballada que ha estat reformada. La façana sud-est presenta dues obertures: una a mode d'espitllera a la planta baixa emmarcada amb monòlits de pedra, i un balcó al primer pis emmarcat amb pedra treballada. Al seu costat hi ha annexat una comuna d'obra. Davant la façana principal s'hi observa una estructura d'ús agropecuari construïda amb obra.

Denominació anterior: Casanova de la Pedragosa

La Casa Nova de la Pedregosa, bastida a principis del segle XIX, era masoveria de la Pedregosa.

Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Prats de Lluçanès, Àrea de Coneixement i Recerca, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya, revisat l'agost de 2006.