Casa Francesc Robert Yarzábal. Can Robert

Eclecticisme
    Any
    1901
    Salvador Viñals i Sabaté (1847-1926)
    La normativa del Pla Especial estableix que s'ha de mantenir estrictament la façana que, d'altra banda, evidencia una operació de restauració recent.
    Pla Especial, 344. 2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-11936
    Productiu
    Ref. cad.: 62246DF0605N
    Núria Nolasco Azuaga

Es tracta d'un edifici d'habitatges construït entre mitgeres i estructurat en alçat en planta baixa, dos pisos, golfes i terrat pla a la catalana. No respon a un estil arquitectònic concret, però els seus trets formal podrien situar-lo dins el corrent eclèctic de finals del modernisme. Del conjunt destaca una gran tribuna emmarcada entre una base d'obra (amb el cantell motllurat) i un voladís superior, també d'obra i de les mateixes característiques que la base, que serveix de llosa del balcó del segon nivell. L'estructura de tancament de la tribuna és de ferro de fosa, amb una decoració a la zona de sòcol feta a base de ferro de forja amb elements corbs i florals, i una zona alta (de llindes), en forma de faixa ceràmica amb motius geomètrics. Dita estructura de ferro de fosa emmarca unes vidrieres senzilles. Al primer pis es disposen dues obertures que menen al balcó, la llosa del qual és la coberta de la tribuna inferior; disposen de faixes motllurades als brancals i a la llinda, que imiten carreus i que sobresurten lleugerament de la línia de façana. La barana és de ferro de forja, amb barrots verticals helicoïdals i reganyols decoratius sota del passamà i motius florals d'entrellaces a la zona de sòcol. A la darrera planta (golfes) se situen dues petites finestres amb un emmarcament en forma de faixa motllurada simple que sobresurt lleugerament de la línia de façana. Les llindes d'aquestes darreres finestres enllacen amb una faixa contínua que ocupa tota l'amplada de la façana, damunt la qual es disposa la cornisa que corona la façana. Dita cornisa és contínua i motllurada, damunt la qual es disposa la barana del terrat, feta a base de gelosies entre matxons d'obra. El revestiment de la façana és simple, a base d'un arrebossat senzill pintat de color blau clar que contrasta amb els elements d'emmarcaments d'obertures pintats de color rosa clar. Cal citar, finalment, un element decoratiu com és l'emmarcament lateral i vertical de l'edifici, fet a base d'una faixa d'arrebossat que imita, amb incisions horitzontals, un aplacat de grans carreus de pedra que sobresurt lleugerament de la línia de façana i que també estan pintats de color clar, contrastant amb el fons de façana.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Forma part del Conjunt 13, constituït per dos sectors ben diferenciats. D'una banda, el frontis del passeig de la Ribera que inclou arquitectura d'inici del segle XX, eclecticista i modernista i algunes construccions més recents. En segon lloc el carrer de Sant Pau amb cases de finals del segle XIX i algun exemple d'arquitectura modernista i noucentista, així com una part del carrer de Parellades relativament nova. El projecte arquitectònic original es conserva a l'Arxiu Municipal de Sitges.

Segons la documentació conservada en els fons administratius de l'Arxiu Municipal de Sitges (Sèrie: Obres i Urbanisme. Caixa 1896-1902), amb data de 29 de juliol de 1901 Francesc Robert s'adreçà al consistori tot sol·licitant el permís d'obres necessari per a modificar la façana d'un edifici que posseïa al passeig de la Ribera. Adjuntava els plànols de projecte de reforma, signats per l'arquitecte Salvador Vinyals amb data de 27 de juny del mateix any. La llicència fou concedida el dia 20 d'aquell mes i any.
    L'autor de l'edifici, Salvador Vinyals i Sabaté [mestre d'obres-1868; arquitecte-1877], deixeble d'Antoni Robert, és autor del projecte de l'Ajuntament de Sitges i de diferents edificis de la vila i de l'Eixample barceloní. Entre altres obres, comparteix amb Antoni Robert l'autoria del nou monestir de Sant Pere de les Puelles a Sarrià i amb Domènec i Estapà, el projecte de la presó Model de Barcelona. A Sitges és un bon exponent de l'estil neorenaixentista que es desenvoluparà dintre del eclecticisme.

Arxiu Municipal de Sitges. Sèrie: Obres i Urbanisme. Caixa 1896-1902
    COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges
    MONTE, M.A. (1987) Inventari del Patrimoni Arquitectònic (IPA) 11936
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)