Carrer Joan Samsó - Plaça de la Font del Lleó

XII-XVIII
    Dolent
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí (CC.AA 13256)
    Ajuntament de Caldes de Montbui (Pl. de la Font del Lleó, 11)
    Laura Bosch Martínez

Jaciment que consta de tres cubelles d'oli circulars i angle d'una bassa de planta indeterminada de construcció unitària. Els dos cups estaven arrenglerats linealment formant un cos d'1,80 metres de gruix i el tercer estava disposat formant angle recte respecte els anteriors. Aquesta distribució en forma de "L" permetia que la seva cara interna funcionés com a límit d'un dipòsit o bassa.
    Els cups mesuraven 1m de diàmetre amb una alçada màxima conservada de 60cm de profunditat. Tenien un revestiment de rajoles de 15x30cm posades verticalment i presentaven un sòl pavimentat amb un enrajolat de cairons de 15x30cm. En un dels cups es localitzà un forat circular que tenia la funció de desguàs, connectant-lo amb la bassa.
    Al cantó est de la rasa es localitzaren les restes de canalitzacions d'aigua termal, que estigueren en ús fins aquell moment, així com la claveguera i la trinxera que seccionava dos dels cups documentats.

Antigament conegut amb el nom de "Les Cubelles" "Plaça de Les Cubelles" o "Les Basses", per la funció que aquestes havien tingut.

L'any 1992 es realitzà el seguiment de les obres d'una rasa efectuada al carrer de Joan Samsó, tocant a la Plaça de la Font del Lleó. Durant els treballs es posaren al descobert tres cubelles d'oli circulars i l'angle d'una bassa de planta indeterminada. El projecte de terraplenament de les basses d'oli es té documentat des de l'any 1849. En un plànol de la Plaça de la Font del Lleó i els seus voltants, fet per Anton Llobet Vall-Llosera l'any 1853, es pot veure la situació exacta.
    Ramon Berenguer III va fer construir la primera bassa d'oli i va cedir la seva explotació a l'església de Caldes. La donació d'aquesta, ve confirmada per Berenguer IV l'any 1158.
    L'any 2006 es va fer una altra rasa, localitzant les restes d'una part de les cubelles que estaven situades a la Plaça de la Font del Lleó. sense que es pogués documentar material arqueològic.

GENERALITAT DE CATALUNYA. (?). Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya. Caldes de Montbui (Vallès Oriental). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Direcció General del Patrimoni Cultural. Servei d'Arqueologia i Paleontologia.
    Llobet Vall-llosera, Anton (1853). Planol de la Plaça de la Font del Lleó i els seus voltants.