Capella de Sant Pere de Vivelles
Palafolls

Maresme
    Camí de Vivelles, accés des de la N-II km 686.
    Ermita situada a l'antic veïnat de Vivelles, molt a prop de Sant Genís de Palafolls. S'hi accedeix des de la carretera N-II de Girona, al tram de Malgrat a Tordera, davant del camí que mena a la urbanització de Mas Carbó.

2.7224206418646
    Edifici
    Modern
    Barroc
    XVII
    Any
    Dolent
    Perilla l'existència de l'edifici ja que el seu estat i el de l'entorn és força ruïnós. Una part de la volta de la coberta està ensorrada.
    BPU
    Categoria tipus A: edifici monumental
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 8787
    Religiós
    Bisbat de Girona
    Àlvar Sáez Puig

La capella de Sant Pere de Vivelles va ser reconstruïda o reformada l'any 1667 per proposta de la família dels Montcada. En l'actualitat, té d'una sola nau, amb un cos unit més tard separat per un tipus de contrafort. Probablement és la casa el sagristà. La coberta amb volta de canó s'articula a la façana en la qual destaca l'espadanya del campanar. El portal està fet amb dovelles i brancals. A sobre hi ha una finestra emmarcada amb pedra. En la llinda d'aquest hi ha apuntat l'any.

La façana és senzilla amb porta principal d'arc amb pedres adovellades com les portes de moltes masies de la zona. Segons sembla, existia un magnífic altar d'estil plateresc i una taula de rajoles esmaltades de colors representant a Sant Pere en actitud de beneir.

La teulada pràcticament no té teules. S'ha obert, esquerdat i té grans forats. Part de la coberta ha desaparegut. L'arrebossat de la façana principal i les altres parets presenta notables fissures, esquerdes i forats que deixen veure la pedra originària.

La primera referència què hi ha de la capella, és una llicència del bisbe del 20 d’agost de 1349 als parroquians de Sant Genís per celebrar missa a l’altar de Sant Pere construït a la capella de Vilella.

- Ajuntament de Palafolls (2006). Pla General d'Ordenació Territorial i Urbana. Palafolls.

- ANGLADA i MAS, Anna Maria (2023). "Mn. Fèlix PARADEDA, pioner en la història de Palafolls", Vilelles n3. Recerca i difusió del patrimoni de Palafolls. Ajuntament de Palafolls, pp. 24-31.