Cançoneta per imitar la guitarra / Cançó pels funerals del porc
Sant Julià de Cerdanyola

Berguedà
    Sant Julià de Cerdanyola

Patrimoni immaterial
    Música i dansa
    XIX-XX
    Dolent
    S'ha perdut
    Obert
    Sense ús
    María del Agua Cortés Elía. OPC

Segons Joan Amades, a Sant Julià de Cerdanyola s'havia cantat una cançó quan es feia la matança del porc, una cançó que era comuna a altres llocs de la comarca i que també va recollir el Cançoner del Calic. Tal i com consta al Costumari, va ser recollida per Joan Amades a Sant Julià de Cerdanyola, que va també publicar la partitura feta pel mestre Joan Tomàs. Explica que després de cantar els funerals acostumaven a seguir tocant música perquè al porc no li dolgués haver mort, el que dirigia el grup dividia en tres grups i cada grup cantava una part del text. Un grup sempre cantava: Jo en tinc un, jo en tinc un. El segon grup cantava: Jo en tinc dos, jo en tinc dos. El tercer grup: Jo en tinc tres, jo en tinc tres. I mentre, el director cantava: Jo en tinc un, jo en tinc dos, jo en tic tres, jo en tinc quatre que ningú me'l mata. La cantada a quatre veus s'acompanyava amb un violí o una guitarra.
    Aquesta tonada la va recollir Joan Tomàs de l'Hereu Mill, Josep Casals i Cirera, que li va explicar que quan anava a un poble lluny de Sant Julià i estava cansat de cantar, ja que tenia fama de bon cantaire, llavors els deia: "ara farem la guitarra" i procedia com s'ha explicat abans per imitar el so d'una guitarra (Tomàs, 1926: 59-60). Joan Amades va interpretar el que va recollir Joan Tomàs i ho va publicar al costumari amb l'explicació anterior.

Imatge: Partitura feta per Joan Tomàs a partir de les explicacions de l'Hereu Mill el 1926. (Amades, 1985: 794).

Amades, Joan (1985) Costumari Català. El curs de l'any. Volum V. Salvat i Edicions 62, edició facsímil. P. 793-794.
    Massot i Muntaner, Josep (2009) Obra del Cançoner Popular de Catalunya. Materials. Volum XIX. Missions de recerca a la Casa de Caritat de Barcelona. Per Joan Tomàs. Publicacions de l'Abadia de Montserrat. P. 59.
    Tomàs, Joan (1926) Recerques a la casa de la Caritat de Barcelona sobre el cantaire Josep Casals i Cirera, l'Hereu Mill, de Sant Julià de Cerdanyola. Fons del Mestre Joan Tomàs, recerques Casa de Caritat, caixa 469. Arxiu Direcció General de Cultura Popular, Generalitat de Catalunya.
    Serra i Vilaró, Joan (1913) El Cançoner del Calic. Barcelona. Butlletí del Centre Excursionista de Catalunya. Reedició facsímil de l'Ajuntament de Bagà, 1989.