Can Vidalet – Can Vidal de Baix

Edifici
    XIX-XX
    Dolent
    Enderrocada en gran part. Conserva part de la façana i algunes parets mitgeres però envoltada i coberta de vegetació.
    Nivell B del Catàleg de Masies i cases rurals en sòl no urbanitzable.
    Difícil
    Sense ús
    08081A012000640000BB
    Jordi Montlló Bolart

Can Vidalet és una casa situada en el recer de ponent d’un petit turó de 99 metres, situat en el vessant hidrogràfic esquerra del torrent de Can Segalar, entre el regadiu del Mas Roure i les Llobateres de Can Mateu. L’accés es fa pel camí de Ramió, aprofitant la desbrossada de la línia elèctrica.

L’edifici principal és de planta rectangular amb el carener perpendicular a la façana principal, orientada al sud. És de planta baixa i pis. A la planta baixa, hi ha la cuina amb llar de foc, el forn de pa i el cendrer, que encara es conserven. Un tinell amb prestatgeries de fusta a la paret i un penja-robes també de fusta fet d’una sola peça encastat en la paret mitgera que encara resta dempeus. L’escala que comunicava amb la planta pis està enfonsada. Les parets que queden dempeus mostren els orificis per encaixar el bigam de fusta, tant de la coberta, actualment desapareguda com del terra de la planta pis. Les obertures són quadrangulars, amb llinda de fusta doble, ja que el gruix de la façana principal és de 0’60 cm amb els muntants de pedra i maó. En els muntants de les obertures que queden dempeus, s’hi observen uns orificis a mena de polleguera i una anella de ferro encastada en l’argamassa, que servien per barrar portes i finestres des de l’interior de la casa. En alguna de les dependències, probablement orientada a la façana de tramuntana hi hauria el celler, ja que s’ha localitzat la premsa del vi a l’exterior de la casa. Adossats a les façanes de ponent i de tramuntana hi ha altres edificis annexos, completament ensorrats i plens de bardisses on hi havia les corts de les vaques, la porquera, el galliner i la pallissa. A la façana de llevant, hi ha el pou, amb paret de pedra, mig ensorrat. A migdia de la casa, hi ha l’era, totalment recoberta per vegetació. El parament és majoritàriament de pedra amb maó en algunes de les obertures i tàpia. La façana, arrebossada amb morter de calç remolinat.

La primera referència que fa esment de la casa es localitza al cadastre municipal de l’any 1862. El propietari era Joan Masó i Vidal i posseïa dues quarters de secà, una quartera i mitja de vinya i dos quartans d’erm.

En els cens parroquials de Sant Andreu de Ramió, entre els anys 1905 i 1924 hi estan inscrits, el matrimoni format per Joan Masó i Magdalena Arenas, que tenen quatre filles (Maria, Josepa, Dolors i Rosa), que hi viuen amb l’àvia, Josepa Masó. En el cens de 1918 a 1924 hi consta un fill, Josep.

L’any 1923, Joan Masó cobra un sou anual de trenta pessetes per tenir cura del manteniment dels camins i ponts del poble de Fogars. També va fer de carter i als anys vint també fou regidor de Fogars, càrrec del qual va renunciar el 31 de desembre de l’any 1929. L’any següent la família marxava a viure a Hostalric. L’esposa, la Magdalena era mocadera.

A la casa hi tenien varies vaques, porcs, gallines, i es feien el vi. De la premsa actualment se’n conserva la base de pedra localitzada en el marge al costat de la façana de migdia.

Després d’aquesta família, la casa fou habitada per uns masovers, família d’en Joan Amargant i la Pilar. L’any 1994 les feixes del voltant encara se sembraven. Un cop marxaren els masovers la casa quedà abandonada.

AJUNTAMENT DE FOGARS DE LA SELVA (2012). Catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable; dins Pla d’Ordenació Urbanístic Municipal de Fogars de la Selva.

FUGAROLAS i MASÓ, Jaume i VILÀ i CAMPS, Josep (2007). Fogars de La selva, temps ha. Fogars de La Selva: Edició dels autors.