Can Serra de la Plaça

Popular
    XVI-XVII
    BCIL- Pla Especial Patrimoni Arquitectònic i Ambiental
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (IPA 9278)
    Restringit
    Sense ús
    6566608DF4966N0001UT
    Jordi Montlló Bolart

Masia situada en la zona privilegiada del nucli antic, en el mateix pla que l'ajuntament i l'església. És de planta quadrangular i consta de planta baixa i dos pisos. La coberta és de teules àrabs a dues aigües, amb el carener perpendicular a la façana principal, orientada a migdia. Consta de tres cossos perpendiculars a la façana i un cos paral·lel a la part posterior, que és l'espai que ocupa el celler en planta baixa amb grans arcades de maó vist.
    La façana principal té una disposició simètrica a partir de tres eixos de verticalitat delimitats per les obertures. En planta baixa l'eix central està format pel portal rodó adovellat, i els laterals per finestres. En la planta pis, l'eix central és una finestra més gran que les dels laterals, i entre mig de la central i la de la dreta, hi ha una capella buida. En la segona planta hi ha tres finestres més petites. La majoria de finestres tenen l'ampit, la llinda i els brancals de pedra treballada. Destaquen les espitlleres que hi ha sota les finestres de les plantes superiors. El parament és de carreus.
    A la façana de llevant, que dóna a la plaça de la vila, les finestres tenen la data de construcció gravades: 1561 i 1622.

El celler està excavat a la roca i d'allí surt un passadís d'escapatòria.
    També es conserva un hipogeu que servia de fresquera.

També es coneix amb el nom de Can Recorder pels antics propietaris de la finca. Els Recorder eren una família d'origen occità que s'instal·len a Vilassar a la segona meitat del segle XVI. Probablement es construeix damunt una antiga masia d'origen medieval que encara no s'ha pogut identificar.

AJUNTAMENT DE VILASSAR (1999). Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic i Ambiental de Vilassar de Dalt.
    BENITO, Pere (2006). Vilassar de Dalt, un poble de futur. Ajuntament de Vilassar de Dalt.
    BENITO i MONCLÚS, Pere (2014)."Gruttes" dans un pays sans grottes; dins Vivre sous terre. Sites rupestres et habitats troglodytiques dans l'Europe du sud. Presses Universitaires de Rennes, pp. 189 a 210.
    BONET i GARÍ, Lluís (1983). "Les masies del Maresme". Centre Excursionista de Catalunya i editorial Montblanc. Barcelona.
    DOMÍNGUEZ, Josep i OLIVA, Benet (1994). Vilassar de Dalt. Història gràfica. Oikos-Tau. Vilassar de Mar.
    SAMON i FORGAS, Josep (1999). Itineraris: Per la sagrera de Vilassar; dins Ipsa Arca, núm. 2, setembre de 1999. Museu Arxiu Municipal de Vilassar de Dalt, pàgs. 36 a 47.