Can Massana de la Casa Vella

Modern
    XVIII/XIX
    Any
    Joan Massana (edifici de 1773) i Cristòfor Massana (edifici de 1892)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si, IPA
    Residencial
    Ref. cad.: 016A00006
    Oriol Vilanova

Masia de tipus basilical, amb teulada a dues vessants i quatre aiguavessos, amb planta baixa, primer pis i golfes situades al cos central triangular emergent. La porta principal és d'arc de mig punt, adovellada. Les finestres i cantoneres presenten carreus de pedra desbastats sense treballar. Les finestres del pis de les golfes, en canvi, són emmarcades en arc de mig punt de maó, la central lleugerament més gran que les laterals, amb la inscripció "Any 1783" al centre. La finestra central, sobre el portal d'entrada, al primer pis, presenta, a l'interior, dos festejadors. També a l'interior hi ha un arc ogival de gran qualitat, i una llar de foc de rotllo.
    Reixa petita amb ferramenta de tipus espina de peix simple, anomenada de llangardaix, molt comú al municipi.
    Al costat nord d'aquesta masia hi ha un altre d'edificació més recent, d'estil eclèctic. La seva planta és quadrada, amb planta baixa i dos pisos, i terrat amb balustres i torratxa-mirador. Destaca la portal d'entrada, d'arc rebaixat, amb la inscripció "1893 CM" sobre la dovella central, així com les baranes de ferro forjat de les finestres centrals.

Un baluard tanca les dues masies, formant un conjunt rural.

La família Massana es documenta des de l'any 1550, quan Joan Massana va construir el Maset del Curt, situat a la muntanya propera, avui en ruïnes. El 1648, Antoni Massana bastí, també a la muntanya, el Maset de Massana, que encara avui existeix. El 1773, un altre Joan Massana va fer aixecar l'actual Mas Massana. Quan l'any 1862 s'edificà l'edifici del costat nord, l'antiga masia fou destinada a habitatge de masovers i mossos.
    La masia ha estat restaurada recentment.
    El casal de Can Massana fou edificat l'any 1892 per Cristòfor Massana a la banda nord de l'antiga masia de Can Massana de la Casa Vella, com a habitatge permanent de la família propietària, els Massana.

A.A.V.V. (1981): "Pla General d'Ordenació Urbanística de Subirats". Annex I. Ajuntament de Subirats.
    A.A.V.V. (2005): "Pla Director Supramunicipal de Sostenibilitat". Edita: Mancomunitat de Municipis de l'Alt Penedès. (Suport CD-ROM)
    CAMPS I ARBOIX, Joaquim (1966): "Les cases pairals catalanes". Ed. Destino. Barcelona, p. 199.
    LLORAC I SANTÍS, Salvador (1988): "Subirats. Visió general d'un municipi de l'Alt Penedès". Ed. Ajuntament de Subirats, p. 240-241.
    ROSSELLÓ RAVENTÓS, Joan (1986): "Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya. Vol 2, Alt Penedès." Barcelona, p. 188.