Can Llopart de les Alzines
Sant Sadurní d'Anoia
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Conjunt aïllat d’edificis propis d’un mas. Destaquen dos edificis, curiosament connectats mitjançant uns arcs rebaixats en maó de pla.
El primer edifici, més antic, és de planta rectangular i presenta planta baixa i pis amb coberta a doble vessant amb carener perpendicular a la façana principal i desplaçat respecte de l'eix de simetria. Les obertures són de diversa grandària i estan disposades de manera irregular a la façana, que està arrebossada amb ciment, tot i que hi ha parts on s’observen carreus de pedra ben escairats, especialment treballats a les cantonades.
A la planta baixa destaca un portal que no està centrat ni respecte al carener ni a la façana. És d’arc de mig punt dovellat amb brancals de carreus. Just a la cantonada dreta, s’obre un altre portal, d’arc rebaixat, muntants de maó i llinda a sardinell.
Les finestres a la planta baixa són d'arc rebaixat, una amb maons disposats a sardinell, mentre que a la superior presenten arc pla i també hi ha una que disposa els maons de la mateixa manera.
Es poden veure dos rellotges de sol. El de la façana principal apareix un de retallat, fet que informa que en algun moment es va rebaixar la teulada. Al seu costat hi ha unes peces ceràmiques amb una mena de retícules vermelles pintades, de difícil interpretació. L’altre rellotge és a la façana de llevant, porta escrita la data: "any 1828".
L'altre edifici, més modern, és de planta més regular, quasi quadrada, té teulada a doble vessant i carener paral·lel a la façana principal. Consta de planta baixa amb sòcol de rajoles i dos pisos. La composició de la façana és perfectament simètrica. El portal d'entrada és d'arc rebaixat amb emmarcament i dues finestres laterals. A la reixa de ferro d’una d’elles hi ha la data: “1864”. El primer pis destaquen tres balcons amb llosana motllurada i baranes de forja decorades. Al segon pis només hi ha petites finestres abans de la cornisa.
Conjunt d’edificacions aïllades característiques d’un antic mas. En destaquen especialment dues construccions, unides de manera singular mitjançant uns arcs rebaixats formats amb maó col·locat de pla.
La primera construcció, la més antiga, té planta rectangular i es distribueix en planta baixa i un pis superior. La coberta és a doble vessant, amb el carener disposat perpendicularment a la façana principal, tot i que no està centrat en relació amb l’eix de simetria. Les obertures, de mides variades, es disposen de manera asimètrica. La façana està majoritàriament revestida amb ciment, però en diversos punts es deixen veure carreus de pedra ben tallats, especialment notables a les cantonades.
A la planta baixa destaca un portal d’arc de mig punt amb dovelles i brancals de carreus, situat de manera descentrada tant respecte del carener com de la façana. A l’extrem dret, s’hi obre un segon accés amb arc rebaixat, muntants de maó i llinda col·locada a sardinell. Les finestres de la planta baixa també tenen arcs rebaixats, una d’elles amb maons col·locats a sardinell, i les del pis superior presenten arcs plans, amb una que repeteix la disposició de maons a sardinell.
S’hi poden observar dos rellotges de sol. El de la façana principal està parcialment retallat, indici que en algun moment es va modificar l’alçada de la teulada. A prop seu, hi ha uns elements ceràmics amb unes retícules vermelles pintades, el significat de les quals és incert. El segon rellotge, ubicat a la façana est, inclou la inscripció: “any 1828”.
La segona construcció, de factura més recent, presenta una planta gairebé quadrada, amb coberta a dues aigües i carener paral·lel a la façana principal. Té planta baixa, amb un sòcol revestit de rajoles, i dues plantes superiors. La façana es caracteritza per una composició simètrica. El portal d’accés és d’arc rebaixat, amb emmarcament, i l’acompanyen dues finestres laterals; una d’elles té una reixa de ferro on figura la data “1864”. Al primer pis destaquen tres balcons amb llosanes motllurades i baranes de ferro forjat decorades. Al segon pis només hi ha petites finestres sota la cornisa.
Història
Segons l’estudi realitzat per un dels membre de la família de la propietat actual, el primer document en què es menciona la masia més antiga data del 1499.
També està documentat que a l'any 1773 es van fer obres i es van talar pins de la propietat. Entre les obres, es va rebaixar un pis, a causa del seu mal estat.
La segona casa es va construir el 1864, mantenint el mateix nom, hi ha la data a la reixa de la finestra de la planta baixa de la casa.
Bibliografia
CENTRE D'ESTUDIS SADURNINENCS (2013). Sant Sadurní d'Anoia: recull gràfic 1861-1975. Col·lecció L’Abans. Editorial Efadós. El Papiol.
FORNS, Maria i FORNS Lluís (1973). Breu estudi sobre les masies de l’entorn de Sant Sadurní d’Anoia. Impressió: Tipografia Empòrium SA, Barcelona.
SOLANS, Joan Antoni (2010). POUM. Annexes a les normes. Annex V. Inventari de masies i cases rurals.


