Campanar de Sant Genís de Taradell

XI-XX
    BCIL.Catàleg de béns a protegir. POUM de Taradell. 2009
    Bisbat de Vic, C/ Santa Maria, 1. 08500 Vic
    Marta Lloret. Antequem, S.L.

El campanar de Sant Genís de Taradell és una construcció romànica del segle XI, al qual s'hi feu un pis més l'any 1799, que fou enderrocat i se n'afegiren dos més l'any 1950. És de planta quadrangular i presenta sis nivells d'alçat separats per frisos amb dents de serra. En cadascun dels nivells i de les quatre cares del campanar presenta arcuacions cegues; al basament està dividida per una lesena i als nivells superiors trobem finestres d'arc de mig punt en progressió, primer simples, després biforades i finalment dos pisos triforades. En cadascuna de les quatre cares del darrer nivell hi ha el rellotge. El campanar està cobert per una teulada a quatre vessants, que està coronada per una petita campana que queda subjectada dins una estructura metàl·lica amb una veleta senzilla. El parament dels murs és de petits carreus escairats disposats en filades regulars.

Al conjunt del monestir romànic del Poble Espanyol de Barcelona hi ha una rèplica d'aquest campanar. El rellotge és de titularitat municipal i és de la Casa Blasco de Roquetes.

L'església de Sant Genís està documentada des del segle X, tot i que al segle XI fou refeta i consagrada de nou. D'aquest període pràcticament només en queda el campanar, que fou ampliat en alçada l'any 1799. A mitjans del segle XX aquest darrer tram fou reformat per donar-li una aparença romànica, projectat per Josep Puig i Cadafalch.

DALMAU, D. (2010). 55 campanars singulars. Sant Vicenç de Castellet: Farell Editors.
    PLADEVALL, A. (1995). Taradell: Passat i present d'un terme i vila d'Osona. I dels Orígens a finals del segle XVIII. Vic: Eumo Editorial, Taradell: Ajuntament de Taradell.