Camí ramader de Castellar a Castellterçol (Camí ramader del Pirineu)
Sant Llorenç Savall

Vallès Occidental
    Traçat pels límits del terme des de Collmonner, Coll de les Forques i coll de Balumí.
    Sector llevantí / Vallcàrcara

Obra civil
    Modern
    Ajuntament de Sant Llorenç Savall
    Laura de Castellet i Ramon

Traçat irregular, en alguna part perdut, vorejant el terme i desviant-se cap al Bages. En algun tram coincideix amb camins rals, en d'altres travessa serrats evitant grans masos i nuclis de població. Pujava des de Castellar per Collmonner, i seguia per l'alçada de la Codina fins al Pla de les Forques i el serrat de Costa Barrassa (les Costes), en part fora del terme municipal per haver-ne estat el límit. Després del coll de cal Blanc travessa els cingles de Salamó per dalt, pel Pla del Bonell fins a Traens; actualment en part fora del terme, aquest traçat era considerat la partió amb el terme de Granera. D'allà seguia pel bosc per sobre del galí i fins al coll dels Tres Senyors, vora l'actual coll de la casilla.

Les dades UTM estan preses al tram que passa pel collet de Can Blanc, ben bé dins el terme municipal.

El camí està documentat al segle XVIII i seguit per ramats fins a mitjan segle XX. Bona part del recorregut és l'actual PR 145 (sense variants), mentre que el traçat damunt del Galí s'està perdent arrel de la construcció de la carretera de Gallifa i l'efecte dels incendis de 2003.

AA.DD. (2003): Sant LLorenç del Munt i l'Obac. Mapa i guia excursionista. Granollers, Ed. Alpina / GeoEstel. SUÁREZ FERNÁNDEZ, Francesc (2007) Els camins històrics de Sant Llorenç Savall, a mitjan segle XIX. Lacera, Butlletí del Centre d'Estudis Històrics de Sant Llorenç Savall, núm. 8 (març 2007).