Camí ral i camins rurals
Sant Feliu de Codines

Vallès Oriental
    Terme municipal

2.1350135209005
    Obra civil
    Modern
    XVI-XX
    Diversos propietaris
    Marta Lloret Blackburn-Antequem, S.L.

Formen part de la xarxa de comunicació antiga i actual, el camí Ral i els camins rurals. Pel que fa al camí Ral en el tram que entrava a la població, el seu recorregut coincidiria amb els carrers i localitzacions del carrer Avinguda del Castell de Montbui, C. Mossèn Bandelló, C. Barcelona, C. Sant Joan (nums 63 a 41), Pl. del Doctor Robert, C. de Vic, Pl. de l'Escletxa, C. Folch i Torres i C. Sant Quirze.

Els principals camins rurals del municipi són:
    - Camí de Can Déu del Veïnat
    - Camí de les Solanes
    - Camí de Can Bosc
    - Camí de la Soleia
    - Camí de la Buana
    - Camí del Turó del Pigros
    - Camí de Cal Flequer
    - Camí del Cim de les Àligues a Mas Paré

La informació històrica ha estat facilitada pel Sr. Francesc Garriga.

Sant Feliu de Codines havia estat un poble relativament ben situat respecte a d'altres de l’entorn degut a què hi passava un tram del camí Ral que comunicava la zona del Vallès amb la plana d’Osona i el Pirineu. Aquest camí reial seguia la carena del massís de Montbui cap a Santa Eulàlia de Ronçana.

De fet, el barri de la Venderia es va anar configurant al llarg del camí Ral, on majoritàriament s'hi establiren menestrals i comerciants. El camí ral venia per l’Avinguda del Castell de Montbui, que als anys 60, al tram de pujada als Saulons d'en Deu (Bigues i Riells), tenia un tram empedrat que va desaparèixer.

Tal i com consta al plànol d'Antoni Rovira i Trias del Museu de Can Xifreda, el camí continua pel carrer de Barcelona, passa un tros del carrer Agustí Santacruz, segueix pel carrer de Sant Joan fins el nº 41 (on començava la fortificació de la Venderia). Des d’aquell punt, el carrer Sant Joan l’anomena “Calle Real” fins la plaça del poble (plaça del Dr. Robert) i continuar pel carrer de Vic.

El camí Ral va conservar el mateix traçat fins al primer quart del segle XIX. El canvi de traçat va succeir per l'augment de la població i de l’activitat comercial, així com també per la necessitat que el camí Ral permetés la circulació dels carros que portaven el glaç a Barcelona.