Camí ral de Travil a Capolat
Capolat

Berguedà
    El camí seguia el traçat de la carretera de Travil a Capolat, menys en un tram entre Casòliba i Tresserra, on es desvia.

Obra civil
    Medieval
    Modern
    Dolent
    Bona part del camí va quedar destruït per la carretera, i la part que es conserva està plena de vegetació.
    Ajuntament de Capolat
    Marta Sánchez Soler - Societat d'Arqueologia del Berguedà

El camí ral de Travil a Capolat era un dels camins més importants d'aquesta zona del municipi. Actualment, gran part del seu traçat ha estat substituït per la carretera que uneix Travil i Capolat. Tot i això, encara es conserva un petit tram del camí entre Casòliba i Tressera, que, en creuar la carena del Morral de Tresserra es desvia cap al nord i fa més drecera.

La part del camí conservat, tot i que se'n pot endevinar el traçat, està molt deixat i ple de vegetació. En un punt del camí s'ha conservat un gual que salva el desnivell de 2,40 m d'una cinglera.

Els camins rals han estat les vies de comunicació importants al llarg de la història, fins a la construcció de les carreteres actuals. Eren els camins públics principals d'un territori, per on es movien les persones i el comerç. Tots ells eren patrimoni de la corona i estava sota la protecció dels reis, d'aquí el seu nom de camins reials o camins rals.

En el cas de l'actual municipi de Capolat en trobem de diferents. Aquest unia el poble de Travil amb el de Capolat. Existia una prolongació del camí que continuava cap a la Vall d'Ora, però no se sap si aquesta tenia la mateixa categoria de camí ral o era un camí normal.

SOCIETAT D’ARQUEOLOGIA DEL BERGUEDÀ (2004). Inventari de camins de Capolat. Inèdit.