Camí Ral de Guardiola a Gósol
Vallcebre

Berguedà
    Sant Julià de Freixens.
    Camí que travessa el terme municipal de Vallcebre per Sant Julià de Fréixens.

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    XIX-XX
    Varis propietaris
    Anna Junyent Traserra

És l'antic camí ral que servia per anar del poble de Guardiola cap a Gósol, o a l'inversa. Aquest camí pujava de Guardiola seguint la vall del riu Saldes, passava pel nucli de Sant Julià de Fréixens direcció cap a Saldes i enllaçava, finalment, amb Gósol.

No passa pel nucli urbà de Vallcebre però sí pel terme municipal, per tant, les dades UTM són del nucli de Sant Julià de Fréixens.

Els camins rals són aquells camins que havia construit l'estat. Eren més amples que els altres i comunicaven les poblacions. Aquest camí ral també és conegut com el camí de Picasso, ja que la primavera de 1906 el pintor Pablo Picasso, animat per un amic s'establí a Gósol. Arribà amb tren a Guardiola, però per arribar a Gòsol calia encara agafar el camí Ral, el camí de bast d'origen medieval, ja que no hi havia carretera. Aquest camí amb la construcció de les carreteres de Gósol i Saldes comportà, evidentment l'abandó progressiu del vell camí Ral i també la destrucció d'alguna de les seves seccions. El Consorci Turístic de l'alt Berguedà ha dut a terme enguany una actuació integral de rehabilitació del camí Ral.

CAMPILLO, Xavier. "Camí ral de Gósol a Guardiola". Cadí-Pedraforca nº 4.
    FONT, Jaume (1999). La formació de les xarxes de transport a Catalunya (1761-1935). Col·lecció Xarxes i Territoris 2. Universitat de Barcelona.
    www.cadipedraforca.cat/armari/appec.../2/04cp_a_peu_02.pdf