Camí ral de Barcelona a Puigcerdà
Taradell

Osona
    Sector de ponent del terme municipal

Obra civil
    Modern
    Medieval
    Antic
    III/XX
    Ajuntament de Taradell. C. de la Vila, 45. 08552 Taradell
    Marta Lloret. Antequem, S.L.

Antic camí que transcorre per la part de ponent del terme, travessant-lo de sud a nord. En concret, passa per llevant del turó de Montbrú, per ponent del riu Gurri, l'Hostal dels Frares, el barri de Mont-rodon fins a tocar de la via del tren, fent de límit del terme municipal fins a la riera de Tona.

El camí ral de Barcelona a Vic té el seu antecedent en la via romana que comunicava les ciutats d'Ausa i Barcino passant per la vall del Congost. Aquesta primera via és probable que fos complementada en època republicana per una que passava per Collsuspina fins a Caldes de Montbui, tal com apunten els mil·liaris trobats en aquest recorregut. Durant l'edat mitjana, va construir-se una variant del camí romà que sortia de Vic pel pont del Remei i passava pel coll de Malla fins a enllaçar amb l'anterior a l'alçada dels Hostalets de Balenyà.Tot i així, el primer camí, que també era conegut com el de Torrellebreta, seguí utilitzant-se, tant per al comerç com per a la transhumància. Tenim notícies que al llarg del segle XVIII el camí reial va ser refet perquè en alguns trams es trobava intransitable. La xarxa viària actual aprofita aquests antics traçats, que coincideixen en bona mesura amb la carretera C-17.

SOLAGRAN, S. (2010). Els carrers de Taradell. Prats de Lluçanès: Editorial Cal Siller.