Camí de Sant Jaume
Polinyà

Vallès Occidental
    Camí de Gallecs, carrer Ramoneda, carrer Major, camí de la font de la Mare de Déu

Obra civil
    Medieval
    Modern
    XII
    Religiós/Cultural
    Ainhoa Pancorbo Picó

El camí de Sant Jaume és una ruta que permet anar d’extrem a extrem de la Península ibèrica, des del Cap de Creus fins al Cap de Finisterre. La ruta comença a Sant Pere de Rodes i segueix un traçat que passa pel monestir de Montserrat i arriba fins Alcarràs (Lleida), per entrar a l’Aragó i continuar en direcció a la catedral de Santiago de Compostel·la, on es veneren les relíquies de Sant Jaume.

Al seu pas per Polinyà forma part del tram que va des de Coll de Panissars a Montserrat en el qual el municipi seria final de la 8ª etapa i principis de la 9ª. En els darrers anys, l'Ajuntament n'ha anat dissenyant el camí que, en dos trams correspon de ben segur a carrerades o camins històrics ja fitxats en el Catàleg de Camins Municipals elaborat des de l'Àrea de Sostenibilitat i Territori de la Diputació de Barcelona. Són els anomenats camins de Gallecs i de la Font de la Mare de Déu.

El primer tram, procedent de l'Hostal del Fum (Palau-solità i Plegamans), és el corresponent al camí de Gallecs, és eminentment rural i discorre majoritàriament per marges de camps. Continua, ja dins el nucli urbà pel carrer Ramoneda, un dels més antics del nucli primigeni de Polinyà, i pel carrer Major fins arribar a l'església parroquial, agafant el carrer Nou i, després d travessar la BV-1421, agafar el camí de la font de la Mare e Déu, pel qual ja s'entra al terme municipal de Sabadell. El recorregut fa uns 2,8 km de llarg des de l'Hostal del Fum i es pot recórrer a peu, en un passeig de prop de 3 hores, o en bicicleta.

Es troba pendent de senyalització

El culte a sant Jaume sembla que té orígen en la troballa, l'any 814, de les relíquies de l'apòstol, moment a partir del qual Compostel·la es convertí progressivament en un centre de pelegrinatge, que prendrà especial impuls durant la primera meitat del segle XII.

L'any 1987 va ser declarat Primer Itinerari Cultural Europeu i el 1993 Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

Catalunya està vinculada des del primer moment a les rutes xacobees, probablement pel fet que s'afirma que l’apòstol Sant Jaume va predicar a Barcelona, Lleida i Saragossa. Un dels primers peregrins catalans va ser l’Abat Cesari de Montserrat que va peregrinar a Compostel·la l’any 1059, data que coincideix amb la fase de construcció de l’absis semicircular de l’església romànica de Polinyà sobre el precedent preromànic del segle X.

A Polinyà ja fa un temps que es vol recuperar el Camí de Sant Jaume amb els mateixos objectius que fomenta l’Agència Catalana de Turisme, el desenvolupament d’un turisme ètic, sostenible, responsable i accessible.

No hi ha cap estudi històric realitzat sobre aquest tram del camí