Camí de la Via
Sant Julià de Cerdanyola

    Berguedà
    Sant Julià de Cerdanyola

    Coordenades:

    42.22377
    1.8942
    408741
    4675213
    Número de fitxa
    08903 - 276
    Patrimoni natural
    Tipologia
    Zona d'interès
    Contemporani
    Segle
    XX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Legal
    Llei 12/1985 d'espais naturals. DOGC 556 de 28/06/1985
    Accés
    Obert
    Altres
    Titularitat
    Pública
    Ajuntament de Sant Julià de Cerdanyola
    Autoria de la fitxa
    María del Agua Cortés Elía. OPC

    Aquest camí segueix el traçat d'un antic camí de ferro que servia per baixar la fusta de la muntanya a les mines de carbó de Fígols. S'utilitzaven vagons de ferro que es carregaven de fusta i que es feien baixar lliscant gràcies al pendent, mentre que de tornada les arrossegaven animals ja que anaven buides. Actualment no queden vestigis d'aquesta instal·lació del telefèric ni de les vies. El camí de la Via segueix el pendent suau de la baga, des de la collada Subirana en direcció a la collada de les Bassotes, sembla que la via iniciaria a prop de l'antiga casa del Cap del Pla, d'aquí segueix el camí que actualment és una pista forestal sense asfaltar, i va baixant fins a la zona del cap del Grau, i acaba al punt en que el pendent ja no permetia seguir el camí degut a que el pendent és més pronunciat, on sembla que hi havia un telefèric que facilitava el descens al Collet, travessant el riu Llobregat.

    Part del camí forma part del PEIN Catllaràs.

    El 1917 es va fer un pacte entre el comte de Fígols, José Enrique de Olano y Loaizaga, i la Junta de Capmasats, aquesta es va comprometre a vendre una important quantitat de fusta dels seus boscos per a utilitzar-la a les mines de la comarca que eren propietat del comte. Es va construir un ferrocarril forestal tibat per animals a l'anada, i que utilitzava el pendent en la tornada, de 4.400m de longitud i amb una via de 50cm d'amplada. Aquest ferrocarril estava connectat amb un telefèric a l'estació inferior; transportava els troncs al Collet, des d'on els portaven a Fígols. Va prestar servei durant 12 anys i es va desmuntar un cop acabada l'explotació l'any 1930.

    Campillo Besses, Xavier (coordinador) (2007) Inventari de camins ramaders del Berguedà. Grup de Defensa de la Natura del Berguedà, Parc Natural del Cadí-Moixeró i Berguedà Iniciatives S.L.
    DD.AA. (1998) Sant Julià de Cerdanyola. Municipi de sempre. Municipi recuperat. Ajuntament de Sant Julià de Cerdanyola.