Camí de Calldetenes a Folgueroles
Calldetenes

Osona
    Entorn rural de Calldetenes (08506 Calldetenes)
    Des del carrer Sant Tomàs a Folgueroles, passant pel Pujol, Can Tona i Sant Tomàs de Riudeperes

Obra civil
    Medieval
    Modern
    XII-XX
    Dolent
    Actualment es troba pràcticament perdut, sense cap element que el recordi
    Sense ús
    Raquel Valdenebro Manrique

Antic camí utilitzat pels habitants de Calldetenes per desplaçar-se habitualment des d'aquesta població fins a Folgueroles, passant pel veí monestir de Sant Tomàs de Riudeperes. Es tractava d'un camí de terra d'uns dos metres d'amplada, utilitzat tant per persones com per carruatges. Inicialment partia de la plaça Vella vers el carrer Sant Tomàs del nucli antic de Calldetenes, que rep el nom precisament per tenir el seu origen en es edificacions que envoltaven l'inici del camí. Des del carrer Sant Tomàs, es dirigia en línia recta fins al molí del Pujol, per on es travessava el Torrent de Sant Martí, des d'allà es dreçava fins al mas del Pujol, que quedava a la vora, i des d'allà recte a tocar la façana nord del mas de Can Tona. Des d'allà es dirigia recte en direcció a Sant Tomàs de Riudeperes, i d'allà travessant els camps fins a la Novíssima. Des de la Novíssima seguia de forma aproximada l'actual N-141-d, ja fora del terme, fins a Folgueroles. Des de Sant Tomàs de Riudeperes es podia prendre una variant pel mig dels camps que es dirigia fins a Santa Margarida i Santa Maria del Camí i acabava a Sant Julià de Vilatorta. Actualment, aquest camí es troba molt malmès i pràcticament s'ha perdut, ja que a continuació del carrer Sant Tomàs s'estenen un seguit de carrers i polígons nous que el desfiguren. Només es conserva el petit tram entre el Molí del Pujol i el Pujol. Entre el Pujol i Can Tona, el camí també s'ha perdut, ja que es va aplanar un camí nou després de la construcció de la C-25, i s'ha convertit en un rec excavat al marge de l'actual camí, que dreça les aigües sobrants de la C-25 quan plou. A llevant de Can Tona, el camí és travessat per sobre per l'actual C-25. L'únic tros que es conserva és el de Sant Tomàs a la cruïlla amb la N-141-d, a l'alçada del km. 0,8. Des d'allà fins a Folgueroles, el camí s'ha convertit en carretera asfaltada.

Aquest camí apareix reflectit a la bibliografia com a camí antic de Vic a Sant Tomàs de Riudeperes, però val a dir, que el sentit del camí es va anar perdent a mida que el monestir de Sant Tomàs anava perdent importància. D'altra banda, almenys durant el darrer segle, va ser utilitzar de forma habitual pels habitants de Calldetenes per anar a Folgueroles. És per aquest motiu que en aquest inventari se ha atorgat el nom del darrer ús que va tenir, i pel qual és encara conegut pels habitants de Calldetenes que encara el recorden. Una fotografia publicada al llibre de Sant Martí de Riudeperes a Calldetenes. VILAMALA (2002: 158) datada vora el 1910, mostra la casa de la Novíssima construïda i un tram del camí de Folgueroles, actualment convertit en carretera.

Amb tota probabilitat, aquest camí és una variant del camí antic que anava de Vic a Sant Hilari Sacalm, passant per Calldetenes (carrer Gran), i per Sant Julià de Vilatorta. En realitat, aquest camí apareix com una branca que trenca a mà esquerra a l'alçada del carrer gran i es dreça vers Sant Tomàs de Riudeperes i Folgueroles. De fet, quan s'aixecaren cases entorn aquests dos camins i aquesta cruïlla va aparèixer el poble de Calldetenes. De la intersecció d'aquests dos camins, neix la Plaça Vella, que acabà de configurar el nucli històric del poble. Cal pensar, doncs, que es tracta d'un antic camí, que podria tenir també els seus orígens a l'Edat Mitjana, malgrat que no va començar a tenir importància fins al segle XVII quan apareixen les cases del carrer Sant Tomàs, quedant d'aquesta manera fixat. Els habitants de Calldetenes el recorden com un dels camins més transitats del terme, ja que els dissabtes era molt concorregut per totes les dones de Folgueroles que anaven al mercat a Vic. Algunes d'elles es quedaven a Calldetenes, on el propietari de l'espardenyeria de Can Tato els guardava les cavalleries.

AA.DD. ( 1995) Calldetenes. Imatges en el temps. Primera part (1911-1960). Ajuntament de Calldetenes. Calldetenes VILAMALA I SALVANS, J (2002) De Sant Martí de Riudeperes a Calldetenes. Passat i present d'un poble viu. Ed. El Mèdol. Calldetenes.