Cal Selga o Cal Teixidor
Rajadell

Bages
    Carretera dels molins al Nucli Antic. Nucli Antic.
    A l'E. del nucli, a uns 100m. al SO del pont d'en Ferrer, sobre la Riera de Rajadell

4620490
    Edifici
    XIX-XX
    Any
    Residencial
    Ref. Cad.: 2506101CG9220N
    OPC 2017-2020 F. Xavier Menéndez

Casa de planta quadrada amb coberta a doble vessant amb el carener paral·lel a la façana, amb planta baixa i dos pisos. La façana principal presenta un cos adossat al davant amb una triple galeria: la d'abaix fa de porxo i d'entrada; la segona està tancada amb finestres, i la tercera, està oberta. L'any 1956 s'hi va afegir aquest cos estret (amb coberta propia i separada) i amb galeries que s'adossava a la façana original. Les obres les va fer el paleta Joan Mestre (a Molins 2020:52 s'hi pot veure una foto amb la façana original) . El cos afegit converteix en quadrada la planta de la casa (originalment era rectangular). En planta baixa es conserva l'entrada original, sota el porxo que defineix la galeria, amb la data 1860 gravada a la llinda. Al costat esquerra, es dreça un cos més alt (planta baixa i tres pisos), amb una finestra per pis. Tot l'edifici presenta un acabat arrebossat modern, amb cantoneres de totxo, amb un cert aire industrial.

Cal Teixidor segons Molins (2020: 52-55). Era una casa de pages o de parcer, en origen. Es situa a llevant del Nucli Antic, sota la plaça de l'Església, a la vessant del turó entre aquella i el torrent de l'Enfilat abans de desguassar a la Riera de Rajadell. S'hi accedeix per un trencall a l'esquerra pujant per la carretera que procedeix del Barri dels Molins que mena al nucli antic per la part del cementiri.
    A la llinda de l'entrada hi ha la data gravada 1850 o 1860 (la tercera xifra no es llegeix be), però pel context històric ha de ser 1860.
    Als voltants de la casa hi ha una mola, piques i altres elements de pedra que decoren el jardí.
    A l'altre costat de la Riera de l'Enfilat es troba la font de can Selga o can Teixidor. Es pràcticament inaccessible.

La casa fou construïda per Josep Celga, teixidor de lli, casat amb una filla del Mas Miralles, i el seu fill Urbici Selga Miralles en el marc de l'assentament incentivat el 1857 pel senyor de Rajadell per poblar de noves famílies el sota castell i promoure la vinya. Els Selga no tenien casa pròpia (vivien al mateix castell, on eren teixidors, en una part habitada per vilatans) i ara obtenen una parcel·la de 60 x 40 pams per fer-s'hi la casa. Al 1860 la casa ja està acabada. La casa es deia Can Teixidor degut a l'ofici del constructor.
    Els germans Josep i Francesc Selga Junyent, fills d'Urbici, van prosperar i van passar de teixidors a propietaris de terres. Van comprar als senyors de Rajadell el molí i la ferreria (Barri de Els Molins) i el Mas del Forn. Josep Selga va continuar a la casa i Francesc es va instal·lar al Mas del Forn. El fill de Josep, Francesc Selga Miralles, va ser l'introductor de la electricitat al poble de Rajadell, el 1923, atès que va arribar a un acord amb la Companyia Anónima Manresana d'Electricitat per construir la línia de Manresa a Calaf a canvi de la distribució de la electricitat als pobles intermedis. A pocs metres es troba el Transformador d'electricitat de Cal Selga (fitxa 122), construïda el 1923 per Selga. El seu fill, Josep Selga, fou alcalde de Rajadell durant 19 anys, als anys 50 i 60 del segle XX (també jho va ser el seu pare el 1939).
    Molins (2020:52-55) ofereix molts altres detalls de la familia que ha habitat la casa.

RAFAT I SELGA, Francesc (1993). Masos, safrà, occitans i pesta negra. Estudis d'història de la Catalunya Central. Monogràfics, 11. Centre d'Estudis del Bages. Manresa, 1993.
    MOLINS, Ernest (2020). Cases i Masos de Rajadell (I). Ajuntament de Rajadell. pp 52-55.