Cal Codina de la Quadra
Els Prats de Rei

Anoia
    Plans de cal Codina
    En un context de camps de conreu i petits boscos, a uns 2 kilòmetres del poble de Prats de Rei.

Conjunt arquitectònic
    Medieval
    Modern
    Barroc
    Dolent
    Deshabitada i amb molts problemes en les estructures per falta de maneniment.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA-5963
    Sense ús
    08169A007000190000IL
    Jordina Sales Carbonell

A mig camí entre les viles de Prats de Rei i Sant Martí Sesgueioles, en una lleugera elevació enmig d'unes planes rodejades de bosc i camps de conreu de cereals, s'alça el conjunt dedificis rurals de Cal Codina de la Quadra. Les construccions estan disposades seguint un eix longitudinal orientat en sentit NE-SO, i estan presidides per un gran edifici principal amb una sèrie d'annexos agrícoles i una capella sota l'advocació de Sant Antoni, comunicada a l'edifici principal mitjançant un petit pont situat al primer pis del casal.
    L'edifici principal és un gran casal de planta rectangular de 532 m2 amb coberta a dues aigües, fet a base de filades de pedra escairada de mida mitjana a la base i cantoneres i mides més petites a mesura que l'edifici agafa alçada. Disposa de planta baixa, dos pisos i golfes a la part més alta. Té unes grans arcades a mode de porxo a la planta baixa, i les llindes i muntants de les obertures estan emmarcades per blocs de pedra tallada de mida gran i mitjana, amb arcs de descàrrega sobre les llindes. A la llinda d'una de les finestres hi ha inscrita la data 1728, i en una de les portes del conjunt una segona data mig esborrada: 1743, junt amb la figura d'un lleó i uns arbres que encara eren visibles l'any 1943, quan Gabriel Castellà dona notícia del lloc..
    En el seu estat actua, es tracta d'un conjunt d'origen medieval reedificat i profundament reformat al segle XVIII, i ampliat a inicis del segle XXI. Actualment la propietat resta deshabitat.

La avui denominada casa de cal Codina de la Quadra és el que resta de la Quadra de Galí, una unitat de població documentada des del segle XI (1068) i que, com el seu nom indica, fou una quadra autònoma durant tota l'Edat Mitjana i l'Edat Moderna (és a dir, un territori sobre el qual un senyor exercia la seva jurisdicció de manera directa). Tot i que des dels seus inicis estava unida amb Sant Martí Sesgueioles, l'any 1788 es va unir amb Puigdemàger, Seguers i Solanelles, i tots quatre nuclis adquiriren una jurisdicció pedània pròpia (cèdula del 7 de maig del 1789), que perderen més tard (any 1840) quan van passar a formar part de Prats de Rei .
    Durant la guerra de Successió, Cal codina de la Quadra va ser part de la rereguarda borbònica i allà hi tenia bateries d'artilleria i unitats d'infanteria i cavalleria. Passada aquesta guerra, l'edifici es va reedificar, molt probablement l'any 1728, adquirint l'aspecte que té actualment, tot i haver sofert una ampliació important a inicis del segle XX, com consta en una placa de pedra sobre la llinda d'una de les portes. Durant els segles XVIII i XIX, el lloc era molt transitat pels traginers de la comarca, que sovint i feien parada.
    Segons consta a la pàgina web de l'Ajuntament, a data 2016 existeixen quatre poblets o nuclis de població més a part del nucli urbà de Prats de Rei: Els Seguers, La Manresana, Solanelles i La Quadra del Galí, tot i que aquest últim nucli, on hi ha el conjunt arquitectònic descrit en aquesta fitxa, des de fa ja uns anys roman despoblat.

-CASTELLÀ RAICH, Gabriel (1943): 'Can Codina', Boletín de la Agrupación Fotográfica de Igualada, època II, n. 22, Igualada, p. 3-4.
    -CATALÀ ROCA, Pere (dir.) (1976): Els castells catalans, vol. V, Rafael Dalmau Editor, Barcelona, p. 350, 459-460.
    -TORRAS RIBÉ, Josep M. (1992): 'Inventari de les jurisdiccions senyorials a la comarca de l'Anoia en els segles moderns', Pedralbes: Revista d'història moderna, 12, p. 39-70.
    -Aim3 grup SL (2015): Pla Especial de catàleg de masies, cases rurals i altres edificacions en SNU. Document per aprovació inicial, Ajuntament dels Prats de Rei, fitxa M.18.