Bauma obrada del Soler de Sant Pau
Casserres

Berguedà
    Sant Pau de Casserres, a 5'5 Km de la ctra. BV-4132z de Gironella a Casserres
    Des de la carretera de Graugés

Edifici
    Modern
    XVII-XX
    Restringit
    Productiu
    Jordi Montlló Bolart

La bauma del Soler de Sant Pau està ubicada en el Clot del Forn, al costat de la casa del mateix nom, també coneguda com l'Espluga del Soler (recordem que espluga és sinònim de cavitat). La seva principal característica és que forma dos nivells, o una bauma sobreposada a l'altra. A manca de treballs que ho puguin confirmar, ja que en l'actualitat s'utilitza com a magatzem d'estris agrícoles i granja, es parla de que podria haver estat habitada des de períodes força antics per determinar.

Les balmes o baumes són cavitats allargades i no gaire profundes retallades per l'erosió de l'aigua en un cingle o vessant rocós on penetra la claror que faciliten, en absència de cavitats o coves, la protecció per l'home.
    La seva formació és el resultat d'un llarg procés erosiu que va iniciar-se fa cinc cents milions d'anys a la Depressió Central que llavors ocupava els contraforts de la Serralada Herciana d'on formava part l'antic Massís de l'Ebre. Durant milions d'anys els rius van anar erosionant aquesta vella serralada aportant cap el mar una gran quantitat de material, fins que aquesta va desaparèixer. Les terres que formen l'Alt i el Baix Berguedà van quedar submergides pel mar i en el fons s'hi van anar dipositant capes de sediments que es van consolidar fins a convertir-se en roca.
    Fa setanta milions d'anys aproximadament com a resultat del moviment de la tectònica de plaques el fons rocós d'aquest mar va rebre una pressió molt forta fins a fer-los emergir que és el que coneixem com l'Alt Berguedà i per tant el mar es va anar enretirant deixant només coberta per les aigües la comarca del Baix Berguedà. El procés erosiu de les roques de l'Alt Berguedà va iniciar-se novament i igual que amb el Massís de l'Ebre, els rius van arrencar, transportar i dipositar els sediments en el mar del Baix Berguedà, fins que fa cinc milions d'anys aquest mar residual va començar a retrocedir fins a desaparèixer. Els agents erosius durant aquests últims milions d'anys han configurat el paisatge actual.

El salt d'aigua d'aquesta bauma s'havia fet servir per produir electricitat. En un racó de la bauma encara es conserva la turbina corresponent.