Bassa de Can Serra
Sant Adrià de Besòs

Barcelonès
    La Verneda - Museu de la Història de la Immigració de Catalunya (MhiC). Carretera de Mataró, 124

41.428011411906
    Element arquitectònic
    Neoclàssic
    Historicista
    XIX
    Restringit
    Productiu
    Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB)
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Antiga bassa de la finca de Can Serra utilitzada per usos agrícoles i domèstics. S'ubica a pocs metres de la façana de migdia de la casa i és de planta rectangular. L'aspecte actual és fruit d'una rehabilitació per tal d'adequar-la, després d'anys sense ús, a un projecte científic. Aquest projecte de naturalització ha estat impulsat per l'associació sense ànim de lucre Galanthus, i té la finalitat de poder millorar la qualitat de l'aigua, afavorir les condicions de la biodiversitat a la ciutat i augmentar el valor d'aquest equipament. Els espais verds i naturals que conviuen en un entorn urbà poden convertir-se en importants punts de conservació de la biodiversitat i llocs de recepció i expansió d'espècies (vegetals i animals) si es gestionen de forma adequada. És en aquest sentit que és rehabilita la bassa de Can Serra, ja que gràcies a la seva situació i entorn, pot donar cabuda a una sèrie d'organismes propis d'aquests ambients (amfibis, invertebrats, vegetació aquàtica) que poden millorar la qualitat de l'aigua i incrementar el valor estètic d'aquest equipament, a més de contribuir a incrementar la biodiversitat urbana. En primer lloc s'han de retirat els peixos que hi ha atès que redueixen les possibilitats de subsistència d'altres organismes vius. En segon lloc, es fa una adequació ambiental de l'interior i exterior de la bassa amb pedres ornamentals, plantes com el lliri groc o l'espangani i vegetació aquàtica com el nenúfar. Posteriorment s'introdueixen les espècies d'amfibis com la granota comuna, el tòtil i la reineta. També s'inocula la puça d'aigua, que permet mantenir la transparència de l'aigua i invertebrats com les notonectes, útils per controlar la població de mosquits. Finalment per tal d'afavorir les espècies d'amfibis terrestres, en especial la reineta, es millora l'hàbitat dels jardins i horts de tot l'entorn. Actualment forma part de les instal·lacions de Can Serra, seu del Museu d'història de la immigració de Catalunya.

Galanthus és una entitat dedicada a l'estudi i a la divulgació del Medi Ambient. Va néixer l'any 1995 a Girona i fou constituïda oficialment el 1999. Conscients que la protecció del medi ambient i l'assoliment d'un desenvolupament sostenible només són possibles a través de l'educació ambiental i la sensibilització social, organitzen cursos, jornades i sortides diverses relacionades amb el coneixement del patrimoni natural Ecobassa és una iniciativa de Galanthus que ofereix i desenvolupa tècniques de gestió biològica de basses, estanys i fonts ornamentals. Aquestes tècniques potencien els elements de fauna i flora que contribueixen al manteniment de les instal·lacions en bon estat, tant des d'un punt de vista ambiental com estètic.

Can Serra va ser una antiga casa de camp senyorial, situada al marge dret del riu Besòs. Aquest habitatge es trobava antigament en un indret de boscos, on se solia pasturar i caçar. Juntament amb altres masies, com Cal Tondo, Can Manel i Ca l'Aguilera, fou de les primeres que es varen construir a mitjans del segle XIX, per la família benestant dels Rocamora, un indià que es va fer ric amb el comerç a les Amèriques. Aquesta masia s'usava com a segona residència. Ha patit diferents modificacions, primer als anys 60 on es va eliminar una gran escala exterior situada a la façana oest, ja que es va ampliar el pont de la N-II sobre el Besòs i es necessitava més espai. Després, als anys 70, es va remodelar l'interior de l'habitatge, convertint-se en dos habitatges. A més, va adaptar-se una part de la casa com a espai comercial per vendre ceràmica i mobles, i es van adherir plafons publicitaris a la façana. Finalment, als anys 80, el Consell Comarcal del Barcelonès va expropiar el solar i l'habitatge a causa de les obres de la Ronda Litoral. Durant aquest període la casa va quedar abandonada, fins que el 2003 es declara Bé Cultural d'Interès Local i finalment el 2004 s'instal·la el Museu d'història de la immigració de Catalunya.

ASAB UI. 1, exp. 18. BELLOSTES, J. i ARNAU, N. (2002): Catàleg de béns culturals d'interès local del municipi de Sant Adrià de Besòs. http://www.mhic.net/ http://www.sant-adria.net/sant-adria-per-temes/medi-ambient/fauna-i-flora/naturalitzacio-de-la-bassa-de-can-serra http://www.galanthusnatura.com/