Barraca de la Vinya del Martí
Castellolí

Anoia
    Cal Jaume
    Al marge nord d'un camp de conreu a la Vinya del Martí, a la zona del Jep Sec.
    470 m

Edifici
    Popular
    XVIII-XIX
    Presenta algunes pedres caigudes.
    Catàleg de béns a protegir POUM 2014. Fitxa 24. Pedra seca.
    Sense ús
    08062A008000170000FH
    Virgínia Cepero González

Barraca de pedra seca situada al marge d'un camp de conreu a la Vinya del Martí, a la zona del Jep Sec.
    És de planta quadrada i orientada al sud. Les seves mides són: 12,41 m de perímetre i 2,15 m d'alçada.
    La coberta és de lloses, terra i vegetació i, segons consta a la bibliografia consultada, coronada amb una pedra vertical (cimadal), tot i que la vegetació que la cobreix actualment, impedeix la seva documentació.

A l'inventari de Wikipedra consta amb el codi: 5050, i al de Pedra seca a Castellolí amb el codi: Id68.

Les barraques de pedra seca són l'evidència d'unes pràctiques econòmiques basades en l'explotació de la vinya.
    És molt difícil atribuir a aquestes construccions una cronologia precisa, tot i que es documenten entre mitjans del segle XVIII i mitjans del XIX, durant l'expansió de la vinya a Catalunya, abans de l'arribada de la plaga de la fil·loxera.
    Les seves principals funcions eren de refugi, tant de persones com d'animals de càrrega, i de magatzem d'eines.
    Les barraques són construïdes amb la tècnica d'aproximació de filades, on les pedres es van sobreposant horitzontalment i amb un lleuger pendent. La filada superior s'inclina cap a l'interior, creant anelles de pedra de radi decreixent fins a la cúpula, que es tanca amb lloses.

BRUGUÉS, M.; FERRAN, N., CASADESÚS, J.; BRUGUÉS,G. (2008) "Accions de preservació i difusió al voltant de les barraques de vinya de Castellolí (Anoia) i necessitats detectades a nivell de voluntariat". IV Jornada d'Estudi per a la Preservació del Patrimoni en Pedra Seca als Països Catalans 2007. Sitges: ed. Drac Verd, p.141.
    BRUGUÉS MÉNDEZ, A. (2011) Sistema d'informació geogràfica de les rutes de barraques de pedra seca al terme municipal de Castellolí. Treball final de carrera. Barcelona: Escola Politècnica Superior d'Edificació de Barcelona - E. T. de Topografia.
    DOMINGO i CLOTA, M. [et. al.] (2014) Catàleg de béns protegits, POUM. Castellolí: Ajuntament de Castellolí.
    PEDRA SECA A CASTELLOLÍ: https://pedrasecastelloli.wordpress.com/
    WIKIPEDRA. CONSTRUCCIONS DE PEDRA SECA: http://wikipedra.catpaisatge.net/