Barraca 1 Plans d'Alba i Comellassos Vallcebre

Sense ús
08293A007005270000AG
OPC - María del Agua Cortés Elía

Grup de cinc barraques adossades o integrades en el marge d'una zona de plans i feixes en gran part abandonades, entre 1250m i 1350m d'altitud i lluny de les cases més properes. Accés fàcil a peu des de la pista de terra que puja al Tossal Llissol des del poble de Vallcebre.
Planta rectangular 340cm x 430cm, ensorrada, orientada a l'est, entrada 80cm d'amplada, incorporada en el marge.

Fotografies de Guillem Quer (SPAL).

Hi ha moltes barraques en el municipi de Vallcebre i hi ha de totes les tipologies des de barraques refugi fins a barraques gairebé monumentals. La barraca refugi és petita i servia per aixoplugar-se. N'hi ha unes de molt petites en què hi cap només una persona i que servien per guardar eines. La barraca mitjana és més gran amb una amplada i una alçada que permeten una estada més còmoda, on s'hi podia cuinar i passar nit. La barraca “monumental” te una alçada que permet la construcció de dos pisos a l'interior per estades de dies. Aquestes barraques tenen lleixes i armaris. La zona de Plans d'Alba comparteix característiques similars amb el Planell Dolç i podia ser una zona de pastura convertida en zona de conreu als finals del segle XVIII. Hi ha nombrosos trumferes repartides pels camps i feixes. (Vegeu fitxa BSE 36)

Quer, Guillem (2015) Recerca històrica d'elements patrimonials de Vallcebre. Inventari de béns. SPAL, Diputació de Barcelona.