Bancals del carrer Roca del Batista
Capellades

Anoia
    Carrer Roca del Batista
    Carrer i bancals situats al límit nord-est del municipi amb la Pobla de Claramunt

Obra civil
    XVII
    Sense ús
    0190202CF9909S,
    Juan Garcia Targa

Conreus de bancals o terrasses aprofitant el vessant de l'elevació al nord-oest del terme municipal, limitats a l'est per l'avinguda de La Torre de Claramunt i el carrer dels Paperers, i pel sud i l'oest pel carrer Roca del Batista i el turó de la Torrenova.

Espai d'Interès Paisatgístic. Originaris dels segles XVII i XVIII amb reformes i ampliacions durant el segle XIX

La datació d'aquests bancals és difícil i es podria remuntar, segons els trams, als segles XVII i XVIII, amb alguna ampliació i reforma a la primera meitat del segle XIX. A la documentació notarial aquesta partida de terra abancalada del cim de la Torrenova s'ha conegut com la "Roca del Batista". L'origen d'aquest nom és el seu propietari: Batista Torrescasana. Històricament aquesta zona abancalada s'havia dedicat al conreu de la vinya.

Així ho acredita la Matriu Cadastral realitzada el 1851 per l'agrimensor Rómulo Zaragoza. La part inferior d'aquesta zona abancalada fou urbanitzada parcialment a finals del segle XX. El procés s'ha continuat en els darrers anys quan, per exemple, es va aprovar a inicis de 2009 una contribució extraordinària per al procés d'urbanització del carrer Torre del Batista, justament un dels pocs carrers del terme municipal sense asfaltar.

GUTIÉRREZ I POCH, Miquel. En premsa. "El segle XIX: declivi econòmic intensions polítiques", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

MUSET PONS, Assumpta. En premsa. "Capellades (època moderna) (segles XVI-XVIII): de la marginalitat al desenvolupament", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

SPAL, Diputació de Barcelona. 2010. Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental Capellades (4 Vols). Bosch i Planas, Andreu; Lacuesta Contreras, Raquel; Cuspinera i Font, Lluís; Vilamala i Aliguer, Imma; Gutiérrez i Poch, Miquel i Sabatès de Hita, Gemma

TÉRMENS I GRAELLS, Miquel. En premsa. "El segle XX: compromís, violència i redreçament econòmic", Història de Capellades coordinada per M. Gutiérrez (títol provisional).

ARXIU MUNICIPAL DE CAPELLADES

ARXIU DEL MUSEU MOLÍ PAPERER DE CAPELLADES