Avenc de la roca del Duc
Rellinars
Ubicació
Coordenades:
Classificació
L’accés a aquest avenc està colgat de vegetació i és perillós aproximar-s’hi per no caure a dins.
Descripció
Aquest avenc és de nou un altre pou artificial completament vertical, de mides regulars (1,5 x 1,6 m.) i que assoleix els 5,20 m. de profunditat. Situat només 7 m. en línia recta des de l’entrada a l’avenc del Pou, segurament els dos pous s’haurien pogut comunicar si no fos que, per ben poc, no estan ben alineats.
L’avenc de la roca del Duc sembla una primera temptativa a la recerca de l’aigua, mostrant un pou d’una talla molt similar a la de l’avenc del Pou. Tot i ser menys profund que l’altre, uns 5 m. menys, aquest és més perillós per la seva situació a la canal i també perquè, com la majoria d’avencs, és de caiguda vertical.
La formació vegetal predominant en aquest sector és el pi blanc (Pinus halepensis), l’alzina (Quercus Ilex), i com a formació arbustiva trobem exemplars de sabina (Juniperus sabina) tan típic dels escaladors, romaní (Salvia rosmarinus) i estepa blanca (Cistus albidus).
Història
Es desconeix l’època exacta en que es va fer construir aquesta cavitat, però fonts de testimonis locals ens diuen que seria a principis del segle XX.
Va ser l’any 2008 quan un grup d’aficionats al Parc de Sant Llorenç la van localitzar i juntament amb un grup de la SIS del Centre Excursionista de Terrassa la van explorar per dins. Posteriorment se’n va fer un tall topogràfic per part d’en Jordi Guillemot.
Bibliografia
MALGOSA MONTSERRAT, Marc; SAMPER GISPERT, Marc i SOLER GIRONÈS, Joan (2021). “Rellinars a les teves mans”, guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars.
Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans” (2021).
SUADES, Ramon; i SENYAL, Jordi (2024). Mapa interactiu de Sant Llorenç del Munt.


