Auca del Mercat de Calaf
Calaf

Anoia
    Ajuntament de Calaf. Plaça Gran nº 2. 08280 Calaf.
    A l'Arxiu Municipal de Calaf.

Patrimoni moble
    Objecte
    XX
    Física
    Restringit
    Científic
    Ajuntament de Calaf
    Jordi Seró i Ferrer. IN SITU Patrimoni i Turisme

Auca amb 20 petites estampes acompanyades cadascuna d'una llegenda escrita en vers fent un rodolí, disposades en un full de cartolina DINA3, que fan referència a la llegenda del mercat de Calaf.
    A les estampetes hi diu el següent:
    Catalunya terra endins al bell mig hi ha calafins/ Calaf en l'Alta Segarra sobre un tossal s'emparra /Dominant tanta extensió que corprèn d'admiració/ A Calaf matem microbis amb un fred de mil dimonis/ Un senyor de Barcelona un hivern vingué una estona/ Apel·les Mestres es deia i escrivia amb gran taleia/ Va veure la meravella d'una gebrada molt bella/ Però es refredà tant i tant que febre agafà a l'instant/ I així bo i enfredat va escriure un conte encertat/ Va rumiar que uns freds molt forts glaçarien tots els mots/ I que això havia passat en un dia de mercat/ Per molt que la gent cridés ningú no sentia res/ Així que s'obria el pap l'alè quedava glaçat/ La xerrameca quedava en l'aire que la gelava/ Però en sortir el sol al barri es produí el gran xivarri/ Tot quant s'havia parlat de cop va ser desglaçat/ I s'armà un tal guirigall que ni cent ferrers de tall/ Ve't aquí com de no oïr mot es passà a sentir-ho tot/ Calaf de llavors envant tingué mercat eixordant/ Tan famós arreu del mon que ens prenen pel que no som: cridaires però no pas tant!

Fou escrita i il·lustrada pel calafí Ramon Sala Coy (1854-1936). Era escriptor, poeta, dibuixant satíric i il·lustrador, entre altres disciplines. S'inspirà en la llegenda popularitzada per Apel·les Mestres dins el volum "Tradicions" i, en el número 101, on hi apareix "El Mercat de Calaf".