Aplec de la capella de Vilalta Santa Maria de Merlès

Berguedà
Capella de la Trinitat de Vilalta. Santa Maria de Merlès.
A 300 metres per pista forestal de la carretera C-154, punt quilomètric 38'150.

Patrimoni immaterial
Manifestació festiva
Modern
Obert
Religiós
Jordi Compte i Marta Homs

L'aplec de Vilalta es celebra a la capella de la Trinitat de la masia de Vilalta el dia de la Trinitat (el diumenge abans de Corpus). A l'aplec hi participa veïns del municipi de Santa Maria de Merlès així com també de municipis propers com de Prats de Lluçanès. Antigament la missa es celebrava al matí, es cantaven els goigs, el trisagi i es resava el rosari. Era costum, i encara ara es manté, donar un pa beneït als participants de l'aplec. Els pans beneïts que es repartien en algunes festivitats de certs Sants eren considerats medicinals per combatre algunes malalties. Un cop fora la canalla jugava a picar esquenes i els veïns anaven a la font de Vilalta i allargaven la diada fins a la tarda. Actualment la missa es celebra a la tarda.

L'aplec s'organitza pels propietaris de la masia de Vilalta.

L'aplec de Vilalta, actualment, és l'únic acte religiós que es celebra a la capella de la Trinitat de Vilalta. Antigament s'hi celebraven dues misses més durant l'any.